vaNakkam! Welkom - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu vaNakkam! Welkom - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

vaNakkam! Welkom

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

09 April 2011 | Nederland, Amsterdam

Colombo 8 april 2011

Eindelijk aangekomen in Sri Lanka!
Na een reis van ruim 14 uur, landden we veilig in Sri Lanka. Het is hier 3,5 uur later dan in Nederland.
We werden opgehaald door Manchula van VSO en naar een guesthouse gebracht. Het Internationaal vliegveld ligt 20 km ten noorden van Colombo en de weg ernaartoe is een echte uitdaging. Er lijken geen verkeers regels te bestaan en auto’s bussen, vrachtwagens, brommers en babytaxi’s [tuk-tuks] rijden om en langs elkaar.
Het guesthouse is een groot privéhuis met tuin rondom en wordt gerund door een ouder echtpaar (80ers), Mevrouw Nangani en Meneer Austin. Ze zijn erg aardig en zij is een geweldige kok. We hebben een grote kamer met badkamer. Dit zal de komende weken ons huis zijn. We waren bekaf, maar blij dat we er eindelijk waren en hebben meteen het klokje rond geslapen.

VSO en Training.
Het VSO kantoor is op 10 min lopen afstand en direct de volgende dag maakten we eindelijk kennis met Ruvanthi de Programme Manager en Jane, de Country Director, met wie we al gemaild hadden. Het is een groot pand en ruim genoeg voor verschillende kantoorruimtes, een bibliotheek, vergaderruimte, vrijwilligersruimte met computers en een grote eetkeuken waar we elke dag een lekkere lunch krijgen.
We zijn met 7 nieuwe vrijwilligers en krijgen een 3 weekse training die bestaat uit elke dag 3 uur taalles [ we hebben nu al nivo 1 bereikt!] en verschillende introducties over Sri Lanka en VSO.
Ik ontdekte tot mijn teleurstelling dat er nog niets voor mijn plaatsing geregeld was. VSO NL heeft mijn oude CVen onvolledige info gestuurd en ze dachten hier dat ik gewoon als Marts partner was meegekomen. Dat betekent dat het ws vrij lang zal duren voor alles voor mij geregeld zal zijn, omdat ik, anders dan ik dacht, nog geen werkvisum krijg. Het visum probleem, hoorden we hier, is ontstaan door het gedrag van sommige NGO’s.
Er zijn wel mogelijkheden, maar Ruvanthi en ik moeten weer vanaf het beginnen met de procedure starten. We zullen zien.

Strand.
Het 1ste weekend hadden we meteen vrij en samen met Els en Hans [een nederlands VSO stel met wie we samen aankwamen] besloten we naar het strand in Induruwa te gaan (60 km ten zuiden van Colombo). We boekten een klein pension direct aan zee met palmenstrand en huizenhoge golven. We namen de bus heen en de trein terug. De trein is het meest relaxed en vanuit de trein heb je een pracht zicht op zee.
Het was een heel goede manier om aan het klimaat te wennen, want we zijnaangekomen in de heetste tijd van het jaar. Het is rond de 34 C en ’s nachts koelt het niet veel af. Gelukkig is er 24 uur per dag electra en zijn er ventilatoren.

Theater.
Iets wat we ook in deze 1ste week gedaan hebben is een zgn Black Box Theatre bezoeken. Dat is niet groter dan een dubbele garage. We kwamen het tegen op een verkenningsrondje door de wijk. 15 Jongeren vanuit het hele land wonen er 3 maanden samen en maken een dansvoorstelling. Ze beelden, met hun lichaam en zonder woorden, verhalen uit van wat ze zelf hebben meegemaakt. Het was indrukwekkend en geloof me, het waren geen leuke verhalen. Dat kan ook niet anders met de geschiedenis van Sri Lanka van de afgelopen 30 jaar. Er worden tipjes van de sluier opgelicht en we krijgen het er koud van. We zijn nog te kort hier om er verder op in te gaan. Misschien komt dat nog een keer.

Pas 21 april zullen we naar Trincomalee gaan. Het huis is al geregeld , maar nog niet helemaal ingericht. Het volgende bericht zal van daaruit komen.
Voor nu, veel leesplezier en
poiTTû vaareen [tot de volgende keer]
Elly en Mart

• 09 April 2011 - 09:21

Marianne Vreeburg:

lieve Mart en Elly,
    Lang gewacht en eigenlijk onverwacht toch gegaan.....
    Ik wens jullie heel veel succes met dit nieuwe traject in jullie leven. En... Mart nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Burger lekker in en ik kijk uit naar jullie berichten.
    veel liefs Marianne

• 09 April 2011 - 12:15

Corrie En Co:

eindelijk kan het dan beginnen en we hopen ook voor Elly. we zullen jullie volgen. wij gaan morgen de 2e helft van de wandeling doen, het is prachtig weer, 15 graden, dus genieten, succes met alles, liefs uit Enkhuizen.

• 11 April 2011 - 07:46

Jozef En Els.:

Hoi Elly en Mart,
    Fijn dat de reis goed verlopen is.
    Mart, nog van harte proficiat en nog vele gezonde jaren erbij.
    Elly, "het komt wel goed schatje".
    Succes daar samen met alles!
    Vele groetjes van familie Bullens.
    xxx xxx

• 12 April 2011 - 19:40

Jaap En Hil:

hai die ho lieve alletwee, van harte alle goeie wensen voor jullie nieuwe begin in Sri Lanka. En Mart natuurlijk, alhoewel wel wel wat laat maar daarom niet minder gemeend. Een dikke knuffel. Afgelopen weekend hebben we onze eerste bbq gehouden onder een bloeiende pruimenboom met Es en Bob na een frisse strandwandeling in de zon. Uit de wind is het al lekker warm en is het oppassen geblazen voor verbranden.
    De pimpelmezen pikken trouwens aardig wat bloesem uit de boom. Ze kiezen dan heel gericht 1 bloempje. Pikken daar waarschijnlijk een insectje uit en laten de rest vallen. En zo lag er dus een krans van bloesempjes rond de boom op de grond en op de tafel als een soort slagveld. Ik lachte me een hoedje aangezien het er nogal fanatiek aan toeging (en de boom zit werkelijk stampvol bloesem) Jaap hield er andere ideeen op na en zag onze oogst al ter aarde verdwijnen dus die hield dat kleine gespuis in de gaten en rende iedere keer al handen klappend richting boom als er weer een pimpelmees in aantocht was. Hilariteit alom.
    Bijna is het voor ons ook zo ver. De rugzakken staan gepakt en de duinen zijn regelmatig oefenterrein. Lieve alletwee, alle goeds, geniet ze en tot later :)

• 14 April 2011 - 07:07

Carry:

Hallo Elly en Mart, leuk van jullie te horen op mijn waarbenjij! Ik vertrek dinsdag naar Trincomalee en ben erg geinteresseerd in wat jullie daar gaan doen!! Ik blijf er waarschijnlijk een maand om verder aan mijn onderzoek te werken. Mijn SL nummer is 0772953822 - in Trinco heb ik hoogstwaarschijnlijk geen/nauwelijks internet verbinding..
    Groetjes!

• 15 April 2011 - 16:52

Henriëtte:

Lieve alle twee,
    Mart allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. De 1e pleisterplaats lijkt me goed vertoeven en lekker eten kunnen jullie ook.
    En weer volop aan het trainen om jullie werk daar te kunnen doen.
    Ach El, zo zie je we blijven uitgedaagd worden om steeds nog te leren.
    Al is het niet om te accepteren, dan wel om te incasseren. Ben blij voor jullie dat jullie proces op gang is gekomen en wens jullie een hele goeie tijd toe.
    Veel liefs Henriëtte.