EppaDi suham? - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu EppaDi suham? - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

EppaDi suham?

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

27 April 2011 | Sri Lanka, Trincomalee

EppaDi suham? [informele groet, hoe gaat het?]
De reis naar Trincomalee en de 1ste indruk

De reis
Donderdag 21 april was het eindelijk zover. We reisden af naar Trincomalee!!
Het was een prima reis. Stanley van het VSO kantoor had een paar dagen eerder de meubels al naar Trincomalee gebracht en nu reisden we met een VSO auto met onze persoonlijke bagage met Upali, een andere VSO medewerkeraan het stuur. Trincomalee is 260 km van Colombo en het grootste gedeelte van de weg is prima. Het laatste stuk van + 50 km is slecht, omdat dit na de oorlog nog niet gerepareerd is en de laatste overstromingen van december en januari de weg ook geen goed gedaan hebben. De reis duurt ongeveer 7 à 8 uur met 2 kleine onderbrekingen voor thee en lunch.
We zagen veel tropische vegetatie; bananen, Palmira palm, cocospalm, mango, teak en rubber en wat bamboe. Verder zagen we hoge grassoorten, jungle en laagland met rijstvelden. Halverwege grote olifantendrollen langs de weg en Upali vertelde dat hier nog wilde olifanten leven. We passeerden een enorm stuwmeer, waarna de slechte weg begon. Ook waren hier veel politiemannen en militairen zichtbaar aanwezig, maar niemand hield ons aan. Het laatste deel deed ons erg aan Nigeria denken, zowel door het slechte wegdek, de vegetatie als de aanwezigheid van de militairen!

Trincomalee
Trincomalee is een kleine stad die zich uitstrekt langs 2 baaien en een grote natuurlijke binnenhaven, waar overigens niet veel reuring is. Er is ook geen hoogbouw. De stad zelf heeft 3 kleine winkelstraatjes waar bijna alles wat je nodig hebt te koop is.
De huisbaas stond ons op te wachten met een koude cola en liet het huis zien. We hebben al internet, ook al ontdekten we dat het niet altijd werkt en ze kwamen ook gelijk de TV aansluiten.
Er staat een aftands toestel dat slecht beeld geeft, maar we kunnen BBC world ontvangen.
Upali liet ons een beetje de stad zien en wees ons de belangrijkste dingen aan; Marts kantoor en de winkeltjes en we maakten van de gelegenheid gebruik al wat grotere spullen te kopen nu we nog de beschikking over een auto hadden. We aten in het hotelletje waar Upali sliep en dat aan een strandje ligt en toen namen we afscheid en waren we op onszelf!!

Het huis
We hebben weer een écht huis met woonkamer, 3 slaapkamers, een keuken en een badkamer. Er is een terras en een carpoort en een tuin aan de achterkant. De eerste nacht hier was heet en zweterig, het bed is niet breder dan 120 cm, de standaard maat hier, maar het was onze eerste nacht in het huis waar we hopenlijk de komende 2 jaar zullen wonen!!!
De volgende morgen maakten we het schoon en schoven wat met de meubels tot het naar onze zin stond. Toen gingen we weer boodschappen doen. Want we hadden nog lang niet alles van ons lijstje. In de winkelstraat liep een roedel damherten net als je ook overal koeien vrij zietrondlopen. Thuis was ik me al een ongeluk geschrokken van een apenfamilie, die gelukkig ook net zo geschrokken waren als ik. Ze hadden een grijs lijf en een zwarte snoet en bleven nog een tijdje over de schutting en het dak rennen. Na een regenbui sprongen er kleine kikkertjes rond, die in één sprong halverwege de muur zaten! Ook hier weer veel eekhoorntjes en we hebben zelfs al een stel parende mongoose in de tuin gezien. Diverse soorten muggen natuurlijk, maar nog niet zoveel. Ze hebben ons hele hordes beloofd en we denken er ernstig aan om het huis van muskietengaas te voorzien, anders moet je alles potdicht houden. ´s Avonds voor het eerst in onze nieuwe keuken gekookt!

De Sociale Dienst
Zondagmorgen kwam Mr Mannivan, Marts nieuwe baas, kennismaken. Hij is de hele week erna in Colombo voor een training. Hij beloofde alvast wat rapporten langs te laten brengen, zodat Mart zich al in kan lezen, want het lijkt hem niet zinvol dat we ons zonder hem op de dienst gaan voorstellen. We hoorden al dat er heel wat reizen bij komt kijken, want Marts werk is verdeeld over 3 districten: Trincomalee, Batticaloa en Ampara en ze verwachten dat hij 1 à 2 keer per week die kant uit moet.De problemen in de regio zijn enorm. Naast de vele gehandicapten waar we al van wisten hoorden we ook nog eens dat er in deze regio zo´n 45.000 weduwen zijn.
Batticaloa ligt op + 130 km en Ampara nog 100 km verder. Komend weekend gaan we al naar Batticaloa om ons aan het Districtshoofd voor te stellen en krijgen we een idee van de tijd die het kost om daar te komen. Op dit moment is de Program Manager van VSO Sri Lanka aan het kijken wat mijn werk zou kunnen zijn. Het wordt ws deels bij de afdeling Jeugd zorg en deels bij de Sociale Dienst. Bij Jeugdzorg heeft ook al eerder een VSO/er gewerkt.
Ik heb er vertrouwen in dat dat wel gaat lukken. In de tussentijd moet ik rustig afwachten en kan ik Tamil leren en de stad verkennen.

OK beste mensen, dat was het voor het moment. Veel leesplezier en. . .
poiTTû vaareen [tot de volgende keer]

Elly en Mart

• 27 April 2011 - 05:50

Giny:

Hey Elly en Mart.

Heerlijk he , weer een heel huis tot je beschikking en de komende 2 jaar op die zelfde plek .
    Fijn om weer een verslag te lezen en zo te lezen bevalt het er prima.

Lieve Groet Giny

• 27 April 2011 - 17:22

Marianne:

Hoi,
    Leuk hoor weer zo'n verslag!
    Veel succes met alle voorbereidingen en wennen en wat een leuk huis.
    Ik schrijf jullie nog apart over de situatie hier!
    Liefs van Marianne

• 28 April 2011 - 19:48

Henriëtte:

He El en Mart,
    Nu, dat is gelukt.Een heerlijke plek om te kunnen wonen en het is lekker ruim.
    Spannend, al die nieuwe ontdekkingen en nieuwe situaties. Langzaam overschakelen wat de temperatuur betreft, denk ik zo.
    Na 2 schitterende weken met zon en droog, viel hier vannacht een klein buitje.
    De temperatuur in huis koelt 's nachts maar af tot 19C.
    Ik ben vooral bezig met het opknappen van het huis. M'n klusman Wim is super handig en help mij met advies en maak vele uurtjes.
    Maar het word allemaal lekker licht in huis! Kan het er weer een aantal jaren tegen.
    Even nog de vraag aan jullie welke periode of maand zijn jullie op bezoek in Nederland, na de zomer?
    Zodat onze plannen die van jullie niet zullen kruisen eventueel.
    Van hier veel liefs.

• 29 April 2011 - 22:12

Corrie En Co:

heerlijk hoor jullie verhalen te lezen en eindelijk je eigen huis!!!! wij hebben net 2 dagen Robi en Susi in ons huis gehad, Keukenhof, Zaanse Schans en het Zuiderzee museum, ze vonden het geweldig!!!! nu op naar Koninginnedag, liefs uit Enkhuizen en succes met alles...

• 01 Mei 2011 - 10:56

Jozef En Els:

Hoi Elly en Mart,

Veel succes daar en eindelijk voor een hele tijd weer jullie eigen stekkie.
    Als Mart nu diagonaal in bed gaat liggen is het bed in ieder geval lang genoeg. En Elly kan kiezen aan welke kant ze wil slapen. Zo past alles!!!

Vele groetjes van fam. Bullens

• 02 Mei 2011 - 10:11

Rob :

Namaste, Elly en Mart,

wat een paleisje, waar jullie nu zijn terechtgekomen.. marmeren vloeren en zo.... Fijn dat jullie nu voorlopig weer gewoon aan het werk kunnen daar! En dan nog wel op zo'n mooie plek.
    Heeft Binod jullie al gemaild dat hij vrijdag is getrouwd?? Heel stil, in intieme kring bij de Manakamana tempel.
    Zoniet, dan stuur ik jullie wel wat foto's ervan.
    Krishna zit een maand in Tokyo en is dolgelukkig dat hij na 2 jaar zijn kinderen weer kan zien.
    warme groet, Rob

• 06 Mei 2011 - 12:30

Sophie:

Heey Mart en El,
    Bedankt voor jullie lieve verjaardagsberichtje! heel leuk! Ik heb een heerlijk dagje in het zonnetje en de gekte van amsterdam gehad. Verder ben ik bezig met mn studie afronden, als het even mee zit (en dat moet wel lukken) ben ik begin juli klaar! Dan natuurlijk met de luitjes naar Tanzania, erg veel zin in! Ik heb alleen wel maar een enkeltje besteld en alle plannen zijn nog onbekend daarna.. wel spannend. In ieder geval moet de reis via een of andere route een keer in Melbourne uitkomen om alle vrienden op te zoeken die ik daar heb achtergelaten. Hoe gaat het in Sri Lanka? erg leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te zien! Fijn dat jullie een leuk huisje hebben, zit er nog een logeerkamer in ;) ?! Hoop dat Elly ook snel aan de slag kan! succes!
    XX jullie nichtje

• 13 Mei 2011 - 19:42

Ton En Willy:

Hoi Elly en Mart,
    Het heeft even geduurt voordat ik een berichtje naar jullie kon zenden, maar bij deze dus. Zo te lezen hebben jullie al aardig wat huisdieren en een leuk huisje, voelen jullie je al thuis? Ik hoop dat Elly inmiddels ook al wat te doen heeft. Wij zijn een paar weken naar Zuid Frankrijk geweest om mijn neef te helpen. Net thuis is de vrouw van Wolbert overleden, 54 jaar, veel te jong. de meiden waren veel bij Wolbert en wij aan het oppassen, konden we ook wat doen.
    Wij hopen dat alles goed gaat bij jullie. We lezen het wel weer. groetjes van Ton en Willy

• 17 Mei 2011 - 03:04

Lieve:

Hoi Mart en Elly,
    leuk verhaal! Ik zie op de foto dat ze jullie die verschrikkelijk ongemakkelijke 'tuinstoelen' waar je vanaf glijdt gegeven hebben. Wat ik het meeste mis hier in Colombo is een lekkere bank om 's avonds op te zitten.
    Veel pleziet me alles!