11. THINK GLOBALLY ACT LOCALLY - Reisverslag uit Patuakhāli, Bangladesh van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu 11. THINK GLOBALLY ACT LOCALLY - Reisverslag uit Patuakhāli, Bangladesh van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

11. THINK GLOBALLY ACT LOCALLY

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

14 December 2011 | Bangladesh, Patuakhāli

11 December 2011

Beste mensen allemaal,
Degene die een reactie hebben gegevn heel hartelijk bedankt. Meestal vins ik wel tijd voor een persoonlijk mailtje terug. Deze brief gaat over mijn reis naar Bagladesh.
Veel leesplezier!

THINK GLOBALLY ACT LOCALLY
Dit is een uitdrukking van onze vriend Salam en ik neem hem graag van hem over.
Van 8 tot 20 november ben ik naar Bangladesh geweest en heb er het project dat we sinds een jaar steunen, bezocht. Het was een feest!

Begin 2010 bezochten we na 13 jaar weer eens Bangladesh en gingen we naar de streek waar Salam en zijn vrouw vandaan komen in het Zuiden van Bangladesh. In de Provincie Patuakhali, District Bauphal en het dorp Shoula . Er loopt een project van DCI/RSC, ‘Sun Child’, waar we afgelopen jaar meerdere keren over schreven, vooral op onze website: www.perspective3000.org . Hierop staat ook meer over mijn bezoek in November.

ROOTS
Gezien de ‘roots’ [Onze dochters zijn allebei in Bangladesh geboren] besloten we om met Perspective 3000 meer te doen voor dit land en met name voor Shoula. We beloofden om gedurende 5 jaar 20 kinderen naar school te sturen binnen het project ‘Sun Child’. Dit is van groep 3 t/m 7, de duur van het basisonderwijs in Bangladesh. Dat zijn er inmiddels 23 en vanaf deze maand 25.
Mijn trip was bedoeld om te kijken hoe het ermee staat.

DHAKA
De vlucht van Colombo naar Dhaka is maar 3 uur en verliep voorspoedig. Ik landde in een extreem rustig Dhaka, waar veel mensen vakantie hadden vanwege EID [het slachtfeest van de Moslims. Bij terugkomst in Dhaka, een week later, was dat in het bekende gekkenhuis van claxons, motortaxi’s, rickshaws, bussen en schreeuwende mensenmassa’s veranderd en het ritje van Salams huis naar de luchthaven duurde i.p.v. 20 minuten meer dan 2 uur.

Na een dag Dhaka, waar ik o.a. een weeshuis van Mother Theresa bezocht, een weeshuis en een kliniek van DCI/RSC en een vergadering had op het hoofdkantoor van DCI/RSC, vertrokken Salam, Mamtaz en ik om 7 uur ’s avonds met de boot richting Bauphal. Deze tocht duurt de hele nacht. Bij aankomst tegen 5 uur ’s morgens, moesten we nog zo’n 40 minuten met de rickshaw naar Shoula.

SHOULA
In Shoula ben ik een hele week gebleven en had er een druk programma met bezoeken aan de kleuterklas, een bijlesgroep, 2 basisscholen, een moeder/spaargroep, een vergadering met de tutors, een vergadering op het veldkantoor en heel veel huisbezoeken. Ik wilde namelijk zoveel mogelijk kinderen en gezinnen zien van ‘onze’ 23 sponsorkinderen en er nog 2 selecteren voor het nieuwe schooljaar dat in Januari 2012 begint. Daarnaast was er een vergadering met de tutors, vrijwilligers, die de bijlessen geven aan de Sun Children. Deze groep is uitgegroeid van 31 [febr 2010] tot 52 nu!

TUTORS
De vergadering met de Tutors was de meest inspirerende ontmoeting van de hele trip. Als Perspective 3000 willen we dan ook dat onze bemoeienis vanaf eind 2012 niet alleen via de gesponsorde Sun Children gaat, maar ook in de vorm van training voor de staf van DCI/RSC en deze vrijwilligers. Het verzoek om ondersteuning komt vooral van de staf van DCI/RSC en ik heb Salam ervan kunnen overtuigen, dat als de staf zich het komende jaar inzet voor verbetering en de adviezen die we besproken hebben opvolgt, wij ons samen met hem zullen inzetten voor dit project en de toekomst van de kinderen en hun families in Shoula.

OPROEP KERSTAKTIE!

Deze aktie is bedoeld om alle 30 kinderen van de kleuterschool vanaf Januari 2012 naar groep 3 te laten gaan! De eerste sponsor is al gevonden en zelf sponsoren we ook een kind uit die kleuterklas.

Voor ons is de bijdrage, zelfs als miniem betaalde pre-pensionadas, goed te doen.
Voor de gezinnen in Shoula is het een levenslijn naar een betere toekomst voor hun kinderen.

Iedereen die een kind sponsort krijgt de gegevens en 1x per jaar de vorderingen die dat kind maakt.
Ik zat me af te vragen of we misschien 28 mensen in onze vrienden/familie/kennissen kring konden vinden om de resterende kleuters naar school te sturen. Daarom krijgen jullie de oproep ook via jullie privemail.

De bijdrage is, vergeleken met vorig jaar iets verhoogd,

€ 12 PER MAAND, oftewel
12x12= € 144 PER JAAR.
Bank rekening 7617962 tnv Stichting Perspective 3000 te Geleen.
o.v.v. Kerstaktie

We hopen natuurlijk op veel reacties,
Liefs van Elly en Mart

• 14 December 2011 - 12:40

Giny:

Zo te lezen heb je alweer veel beleeft.
    Het blijft leuk om jullie verslagen te volgen

Lieve groet
    Giny

• 14 December 2011 - 18:18

Corrie En Co:

hallo Elly en Mart, fijn om weer van jullie te horen en een leuk verslag in Bangladesh. zo te lezen vermaken jullie je nog steeds en we wensen jullie van een koud en regenachtig Enkhuizen fijne feestdagen en een gezond 2012. de nieuwsbrief is ondertussen ook verstuurd, maar ja die lees je wel als je weer eens thuis bent, liefs en groetjes van Corrie en Co

• 15 December 2011 - 21:27

Marjan Mulder:

Hallo Elly en Mart, Ik zal mij even voorstellen, ik ben een collega van jullie dochter, een hele fijne hartelijke collega is zij. Ik heb heel veel bewondering voor jullie werk, zo boeiend, en interessant. Met veel plezier lees ik jullie reis verslagen. mijn vriendin en ik zijn ook bezig om vrijwilligers werk in het buitenland te willen gaan doen. Succes. Gr Marjan en Monique

• 18 December 2011 - 18:55

Ans Koster:

Hi Mart en Elly,

Zo anders als jullie leven nu is dan het leven hier in Nederland. Wat een prachtige ervaringen doen jullie op! En wat een goed werk doen jullie daar. Ik ben zelf pas weer in Japan geweest en heb daar in het rampgebied van de aardbeving en tsunami meegeholpen aan een project (Atatakai Kokoro) waarbij we de kinderen van een basisschool van een totaal verwoest dorp (Onegawa) een dagdeel opvrolijken met een bloemschikles. Ze wonen in tijdelijke huizen, hebben veel meegemaakt en het leven is nu moeilijk voor ze. Was bijzonder om te doen.
    Nu in Nederland weer (gewoon) druk met o.a. kerstworkshops :-)
    Ik wens jullie een goede gezondheid toe zodat jullie nog lang kunnen bijdragen in de levens van anderen, veel liefs! Ans

• 21 December 2011 - 09:30

Familie Gaulard:

Wij doen mee met de kerstactie!
    En nu verder met inpakken, we zijn bijna klaar voor onze reis! Tot vrijdag!

• 23 December 2011 - 08:38

Harry En Ankie:

Poging twee: Hoi Elly en Mart,

Het spreekt vanzelf dat wij meedoen! Fijne feestdagen en we blijven jullie volgen!

Garoetjes vanaf de Friese Poort (wie heeft daarvan niet gehoord....)
    Harry en Ankie

• 24 December 2011 - 23:21

Jozef En Els.:

Lieve Elly en Mart.
    Vele kerstgroetjes vanuit Zundert van ons allemaal en tot ziens in 2012.
    xxx familie Bullens.

• 08 Januari 2012 - 21:14

Jaap En Hil:

Lieve alletwee, jullie (sun kinderen) kunnen op ons rekenen en helemaal nu ons eigen sun kindje is geboren...
    1 extra kleutertje kan door naar groep 3. Gelukkig nieuwjaar met elkaar:)
    Jaap en Hil