Sri Lanka, OLIFANTASTISCH?! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Sri Lanka, OLIFANTASTISCH?! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Sri Lanka, OLIFANTASTISCH?!

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

14 Juni 2012 | Sri Lanka, Trincomalee

Juni 2012
Bedankt weer voor alle lieve en leuke reacties. Enne een virusje of vuiltje? Hebben wij hier geen last van…..toch?

Sigiriya en Polonaruwa.
Sanchu, een vriend, heeft een busje gekocht en samen zijn we een weekend weg geweest. Sanchu nam de toeristische route via Kinniya en Muthur en mét sukses. Het regent al een tijdje niet meer en de wilde olifanten zijn op zoek naar water en we zagen er dit weekend maar liefst 10 op verschillende plekken langs de weg. Sigiriya betekent Leeuwenrots en was in de 5de eeuw het paleis voor Koningen. De ruines zijn nog steeds spectaculair. Dat geldt overigens ook voor Polonaruwa, een oude koningsstad met veel Buddhistische kloosterruines en gebouwd vanf de derde eeuw, naast een enorm waterreservoir uit dezelfde periode en zeker gebruikt tot in de 12de eeuw..

Josephine’s Muur
Josephine is de dame die bij ons werkt. Zij heeft onlangs een lening bij me afgesloten, omdat ze een muur rond haar huis wilde plaatsen. Nodig, want tijdens het regenseizoen liep het water zo haar huis binnen. Zij woont nl. onderaan een heuvel. Omdat het een dure geschiedenis is, hebben we haar de helft cadeau gedaan en de rest betaalt ze terug door elke week een dag extra te werken.

Engelse Conversatieles.
4 dagen per week ben ik lekker bezig met 3 verschillende groepen meiden. Twee zijn in Grace Home in Upuveli en het derde klasje bestaat uit buurmeisjes. Het gaat er vooral om dat ze Engels leren PRATEN. Met lesjes als: ik ben…; ik kom uit…; ik ga naar de markt en koop…; welke dieren ken je allemaal; wat zie je rond het huis; vertel iets over deze feestdag enzovoorts, maken ze langzaam vorderingen, hoewel ik wel streng moet zijn, anders praten ze al snel Tamil onder elkaar..
Het is gezellig om te doen en we lachen wat af met de steeds terugkerende fouten in de spreektaal. [Mijn huis is de kleur van…]
Ik probeer het afwisselend te houden door sommige lesjes met een energizer te beginnen of met een balspel en af en toe een verhaal voor te lezen dat ze dan moeten navertellen en tussendoor een ‘workshopje’ papieren kralen of bakjes maken te doen.

MIJN dames van het Moeder Theresahuis.
Behalve borduren, zijn we ook begonnen met het maken van papier machee. Voorlopig nog alleen kralen, want het kost best veel tijd om kranten te verscheuren, er een pulp van water, zout, lijm en een kleur van te maken en ze vervolgens tot balletjes te draaien. Dan maken we er, terwijl ze nog nat zijn, gaatjes in met een breinaald. Vervolgens moeten ze drogen en erna gevernist en pas dan kunnen er kettingen van gemaakt worden. Kortom ik mag blij zijn als elke bewoonster straks een eigen ketting heeft. Bewust probeer ik ze alles zelf te laten doen, zodat ze het straks ook zonder mij kunnen.
Een paar dames breien of ‘vinger’haken nu ook en doen dat op ‘andere’ vrije momenten. Een dame kan zelfstandig borduren, buiten de ‘les’ om en.twee dames leer ik ook nog met de electrische naaimachine om te gaan, zodat ze straks zelf hun geborduurde slopen kunnen stikken.

Sea the Difference deel 2
21 Mei kwamen er wat mensen bij ons een vergaderlunch doen over het Sea the Difference project. En wij dus hopen dat ze het geld toezeggen. Omdat de eigenaar het waterpark al wilde openen, vóórdat de financiering rond was, hebben er tot nu toe alleen eigen geld ingestoken. Het ziet er overigens wel naar uit dat het rond komt, ook al had ik ze géén Sri Lankaanse lunch van rijst en curry’s voorgezet.

Gisteren waren er 2 busladingen mensen op het waterpark, maar die moesten helaas weggestuurd worden, omdat ze 2x chloor in de zwembaden hadden gedaan…. Foutje!! Ze zetten de waterzuivering uit als er geen gasten zijn,met als gevolg groen water en 2 mensen hadden dus hetzelfde idee -> chloor erin….. Als de kinderziektes eruit zijn zal het echter wel gaan lopen denken we.
De dokter-eigenaar van het park blijft er stoicijns onder.

Parelmoer
Vroeger werd er rond Trinco veel naar parels gevist en we hebben onlangs een plek bezocht waar de parelmoerschelpen lagedik nog liggen. De huidige eigenaar wil er een parelmoer sieraden onderneming beginnen, en hiervoor gehandicapte werknemers opleiden. De financiering zou door dezelfde organisatie zijn als Sea the Difference.

Babypoesjes!
In januari vermoedden we dat er een van onze katten zwanger was, maar na februari was ze haar buikje kwijt en we zagen verder niets, tót 2 weken geleden, toen er ineens 2 jonge poesjes verschenen. Zijn het geen schatjes?

Knuffels van Elly

• 14 Juni 2012 - 11:36

Henriëtte:

Hi Lieverds.
    Nu, gezellig een stel kittens in huis.
    Kun je je knuffels ook weer kwijt El.
    Prachtige foto's van Sigirya en Polonaruwa! Lekker actief bezig of het nu jullie werk is of vrije tijd. Succes. Liset (3 weken) en ik (1 week) gaan zondag naar Denemarken/Noorwegen reizen.Even samen, moeder en dochter! Had ik al laten weten, dat Johan en Laura half oktober hun 1e kindje verwachten. Dat word dus genieten. Veel liefs uit zonnig Nederland.
    Liefs voor jullie.

• 14 Juni 2012 - 11:58

Jozef En Els.:

Hoi Elly en Mart, ook bij Pleun op het dagactiviteitencentrum maken ze van papier machee mooie schalen. Het is leuk om te zien wat ze van materiaal waar ze niets meer mee doen toch nog allemaal van kunnen maken.
    Met Pleun ga ik als vrijwilliger nu een keer per week in het therapiebad zwemmen en daar is dan ook een therapeute met een andere cliënt aanwezig om eventueel bewegingen aan te geven, die voor Pleun goed zijn. Het is voor haar heerlijk om even in het water te relaxen nu ze veel in de rolstoel zit. En voor mij is het ook fijn om zo met haar bezig te kunnen zijn. Verder hier geen bijzonderheden... Vele groetjes van ons allemaal xxx

• 14 Juni 2012 - 17:16

Marianne:

Lieve mensen,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen en zoveel te herkennen. In gedachten was ik er weer!!!!!
    liefs van marianne

• 14 Juni 2012 - 17:19

Corrie En Co:

hallo Elly en Mart, wat een prachtige papier mache sieraden. wijn zijn net terug uit Nepal, na een een heel hete vakantie, met stakingen, stroomuitval, ziek zijn enz. dit is geen goede periode om in Nepal te zijn. hier is het zo'n 18 graden, heerlijk in de tuin gewerkt. groetjes uit Enkhuizen.

• 14 Juni 2012 - 17:33

Rob:

Wat leuk om weer eens te lezen hoe jullie het daar hebben..
    En wat voor nuttig werk jullie doen.

Hier zijn we ons aan het voorbereiden op de komst van Sabitri en Shanti, die dinsdag de 19e aankomen. Jammer dat ze jullie niet tegenkomen hier dan..

groeten, Rob

• 15 Juni 2012 - 11:39

Wil:

Wat een leuk verhaal weer. Sri lanka zal nooit meer hetzelfde zijn als jullie daar weggaan! En dat bedoel ik heel positief hoor!

Ik herinner me die Boedha's!

wat een beeldschone katjes.

Jullie lijken geen dag ouder geworden.

Dat is het weer even.

liefs

Wil

• 15 Juni 2012 - 15:34

Harry En Ankie:

Lieve Martel,

Het was weer een afwisselend en lang verslag. En leuk dat er dit keer veel foto's bij zitten. Wat hebben die "meiden" een mazzel met jou als juf, Elly, want de werkstukken zien er geweldig uit!!
    Blikt Mart al weer met twee bruine pretoogjes de wereld in??
    Hier tellen we af naar de zomervakantie. Nog vijf/vier weken te gaan en we kunnen weer ff "chillen".
    Dit weekend Kaeskoppenstad in Alkmaar, dus dat wordt errug gezellig!!!!
    Groetjes, Harry en Ankie.

• 18 Juni 2012 - 05:40

Ria Schmitz:

wat een leuke activiteiten heb je bedacht voor de gehandicapten. Zijn die bakjes op de foto ook van papier marche of alleen beplakt?
    Jullie zijn weer goed bezig.
    en nog olifanten gescoord, dat is gaaf.
    Succes weer.
    Enne...........in november ben ik in Bangladesh, is jullie project te bezoeken??
    liefs Ria

• 26 Juni 2012 - 09:21

Grada Van Welzen:

Lieve Elly en Mart,
    Jullie beleven heel wat af daar, het lijkt me geweldig om olifanten zomaar in het wild te zien zomaar langs de kant van de weg etc.
    Wat zal Josephine blij zijn met haar muurtje, hopelijk blijft het nu helemaal droog bij haar.
    Zelf gaan we in sept. naar Amerika voor een rondreis door div. nat. parken, ben dus heel benieuwd wat wij gaan beleven, hoop beren en later langs de kust nog dolfijnen te zien.
    Nog bedankt voor je felicitaties, ik heb een hele fijne dag gehad.
    Vr. gr. Grada.