NEPAL, 1e week MAART 2016 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu NEPAL, 1e week MAART 2016 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

NEPAL, 1e week MAART 2016

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

12 Maart 2016 | Nepal, Kathmandu

NEPAL
Van 3 tot 30 maart zitten we weer in Nepal!

De reis en aankomst
We hebben een goede reis gehad, zij het dat hij erg lang duurde, met een tussenstop op Doha. Van de 10 uur die we daar waren hebben we er 7 doorgebracht met uit- en later weer inchecken. We hadden een hotelvoucher, maar het hotel was op minstens een half uur rijden van het vliegveld.
De 3 uur die overbleven hebben we trouwens heerlijk geslapen.

Bishal en Akash waren op het vliegveld om ons op te halen en we werden in het guesthouse in Patan, nabij Bangalamukhi, warm begroet door Gyani en Alena, die zelfs een lekkere dal bhat voor ons hadden klaarstaan.
Klokje rondgeslapen en toen waren we weer helemaal klaar voor een set trainingen deze maand.

PATAN
Ons guesthouse in Patan staat er gelukkig nog, maar het aangrenzende oude huis is beschadigd. Een van de woningen is onbewoonbaar en het dak is er af, schreef ik in November 2015. Intussen is een deel weer opgebouwd, zij het met een veel goedkoper golfplaten dak.

DEVELOPED NEPAL
De eerste met wie we afspraken konden maken was Bishal, van Developed Nepal.
We hebben de zaterdagen gereserveerd voor trainingen van zijn vrijwilligers. Het is dan hun vrije dag.
Mart gaat 2 lezingen geven voor post-graduate business studenten op de zondagen.

Verder gaan we weer naar de Singha Devi School in Dolalghat, Kavre en willen we dat hij een handenwastraining geeft op Sathya Uddhyan.

Bhrikuti High School.
Eerst bezochten we Bhrikuti Secondary School.Er zitten 500 studenten op deze school, van peuterschool t/m klas 10. Deze overheidsschool wordt alleen bezocht door kansarme kinderen, waarvan de ouders geen geld hebben, maar het wel belangrijk vinden dat hun kinderen naar school gaan. Vorig jaar slaagden 65% van de studenten voor hun eindexamen. Door het Education Enhancement Project moet dat percentage dit jaar omhoog.

SATHYA UDDHYAN
Ook hebben we Rashmi gesproken om een beetje op de hoogte te worden gebracht van de stand van zaken betreffende de bouw van de school. Die moet nu voor 75% klaar zijn. Wat de vertraging nog veroorzaakt is ons niet helemaal duidelijk..We gaan er komende week pas kijken.

De eerste vervolgafspraak op donderdag is afgelast omdat zij ziek is evenals de 1ste set training voor haar teachers die gepland was voor vrijdag. Zij zou ook zorgen dat van de 2 dichtsbijzijnde overheids basisscholen elk 2 teachers met de training meeliften. Dat wordt nu verplaatst naar volgende week.

Shiva Ratre en Budha Festival
Nepal zou Nepal niet zijn, als ons verblijf niet begon met de onvermijdelijke feestdagen. Afgelopen Maandag was het Shiva Ratre, een eerbetoon voor de belangrijkste Hindugod Shiva.
Dit wordt bijna naadloos gevolgd door een groot Budhistisch feest, dat maar 1x per 4 jaar plaats vindt. Wij zijn erbij!

Internationale Vrouwendag
Dinsdag, was het Internationale Vrouwendag.
Hiervoor heb ik Gyani en Alena uitgenodigd om met mij naar het Patan Museum te gaan. Ondanks het feit dat zij daar heel dicht bij wonen, waren ze er nog nooit geweest.
Samen hebben we in het museum café koffie/thee en heerlijke Nederlandse appeltaart gegeten.

‘s Middags zijn we naar Budhnat geweest. We schrokken van de stupa, die zijn imposante hoed verloren was tijdens de aardbevingen van afgelopen jaar. Ze zijn hem wel weer aan het restaureren en er wordt druk gewerkt.

Tamel
Op woensdag is het nog een vrije dag, nu vanwege een zonsverduistering, die heel vroeg was en we helaas gemist hebben.
We zijn naar Tamel geweest, waar we de spullen, die we voor Co en Coriey hebben meegenomen, bij Madan van Souvenir Guesthouse hebben afgeleverd en gelijk lekker hebben rondgelopen om weer helemaal de sfeer te proeven.
Omdat Mart maar 1 t-shirt had ingepakt, eerst een paar nieuwe gekocht en een broek, zodat ik niet elke dag de handwas zou hoeven doen.

Nou dat was het voor onze eerste week in Nepal 2016
Veel leesplezier
Elly en Mart

• 12 Maart 2016 - 23:50

Corrie En Co:

heerlijk om te lezen, zie jullie snel, morgen over 2 weken vliegen we naar Nepal en zien jullie dan maandag 28 maart bij Revolution Cafe om 19.00 uur, liefs uit Enkhuizen.

• 13 Maart 2016 - 15:26

Giny:

Zo te lezen genoeten jullie er weer van.
    Tot gauw.

xxx Giny

Elly en Mart

Hallo allemaal, Welkom op ons nieuwe dagboek. Hierop kun je onze belevenissen van 29 november tot 19 april in Nepal volgen. Steekwoorden zijn Kathmandu, Gehandicapte kinderen, Management ondersteuning, besneeuwde bergtoppen, Nepalese vrienden en nog veel meer. Om onze belevenissen te kunnen volgen moet je je weer aanmelden. De aanmelding is strikt persoonlijk en kan alleen door ons gezien worden. We vinden het erg leuk als je op een nieuwsbrief reageert, al is het maar met een paar woorden. Groetjes van Elly en Mart

Actief sinds 12 Okt. 2009