LEKKER BEZIG MET... - Reisverslag uit Patuakhāli, Bangladesh van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu LEKKER BEZIG MET... - Reisverslag uit Patuakhāli, Bangladesh van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

LEKKER BEZIG MET...

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

04 Februari 2013 | Bangladesh, Patuakhāli

Februari 2013

Beste mensen,Natuurlijk weer allemaal bedankt voor de reacties op de vorige brief. Met sommigen ontstaat er een hele email uitwisseling. Leuk, leuk, leuk!

Voortvarend was ik al vroeg aan een brief voor januari begonnen, maar toen bleef hij liggen tot nu. De tijd vliegt dan ook. De reden is dat we natuurlijk heerlijk bezig zijn hier in Bangladesh.

Met: Training in Shoula van de RSC field staff, deTutors en de kleuterjuffen
We zitten in week 8 van de training. Hierna nog 1 week te gaan en in de laatste week delen we certificaten uit. Van de … trainees die startten zullen zo’n … de training met succes afronden. Sommigen zijn halverwege de cursus gestopt met het tutorschap, de een omdat ze ging trouwen, een ander omdat hij werk kreeg in Dhaka etc. Het verloop is vrij groot. Anderen zijn te vaak afwezig. Hoewel ze niet in de oorspronkelijke planning zaten is het groepje kleuterjuffen heel leuk om mee te werken. Als we nu door Shoula lopen horen we overal kinderen de Engelse versie zingen van: “Hoofd,schouders, knie en teen etc.”. En natuurlijk de andere liedjes die we geleerd hebben. Het heeft wel wat, zo’n practische cursus.

Met: Sun children
We hebben nu, op een enkeling na, alle 50 via Perspective 3000 gesponsorde kinderen bezocht. We zijn op de scholen geweest en in hun huiswerkgroepjes. Een inspannend, maar heel leuk klusje. We zijn nu heel bekend in Shoula en voor iedereen is het duidelijk dat we met RSC samenwerken.

Met: Wat er verder nog te doen valt
Mim van 2 jaar. Kon ineens niet meer lopen. We hebben haar naar de kinderarts gestuurd die heeft haar verwezen naar Dhaka Medical College. Daar bleek uit de MRI scan dat ze een hersentumor heeft. Ze ligt nu in het ziekenhuis en de artsen zijn aan het overleggen of het te opereren is.
Sultana van 8? Men weet hier vaak de preciese leeftijd niet. Zij zou eigenlijk het beste op een lomschool passen, maar die is hier niet. Zij mag nu naar de gewone school en heeft ook al een sponsor gevonden. Je ziet het kind stralen.
Tarikul van 12. Hij is simpel gezegd simpel. Kan niets onthouden. Wel lief lachen. We hebben de ouders gevraagd na te denken wat hij eventueel wèl zou kunnen. Bv in de leer bij iemand?
CP kind. Een jongetje van zo’n 4 jaar denken we. Duidelijk met een hersenbeschadiging en spasmes. Ik heb er niet veel verstand van, maar ga wat simpele tips geven om de gewrichten soepel te houden en verder advies inwinnen bij mensen die er wel verstand van hebben.
Asadul van 5 heeft een ‘probleem’ waar wat aan te doen is. Zijn plasuitgang zit verkeerd. We hebben hem ook naar de kinderarts gestuurd. Momenteel licht hij in het ziekenhuis en is net geopereerd. Dat zal denken we wel goed komen.
Aisa is een baby, waarvan de moeder eind december bij de bevalling is overleden. Zij heeft 2 tantes, die allebei nog kinderen aan de borst hebben. Wij vullen dat aan met babymelk, die hier schrikbarend duur is. Het gaat vrij goed met haar.
Ibrahim van 1 ½ is afgelopen zomer al aan zijn klompvoetjes geopereerd. Dat heeft Salam geregeld. Als hij Salam ziet, zet hij dan ook onmiddellijk een keel op. Die heeft het gedaan!! We paaien hem dan met een autootje of wat koekjes. Het gips is er nu af en hij draagt speciale schoentjes, die aan de modder te zien al goed gebruikt worden.

Met: Salams netwerk!
Er moet hier wel vermeld worden, dat we niets zouden kunnen doen zonder Salams netwerk. Hij heeft overal wel een familielid of een relatie zitten. In de stad, in het ziekenhuis. Als hij niemand kent, dan belt hij iemand die hij kent, die dan weer iemand kent etc… Zo komen de mensen die geholpen moeten worden toch op de goede plek zonder al teveel vertraging. Omdat men Salam kent komt de rekening die anders eerst voldaan moet worden, nu achteraf.

En verder: Er wordt aan Salams huis gewerkt.
Begin januari is Salam begonnen met zijn ouderlijk huis op te knappen. Veel hout zat vol houtworm, er zaten veel gaten in het golfplaten dak. Het balkon en de reling waren slecht, kortom een hele klus. Alles wordt met de hand gedaan. Van de zomer waren er al bomen omgehakt en tot planken gezaagd. Die waren nu redelijk uitgewerkt en konden gebruikt worden. Schaven met de blokschaaf, houtverbindingen maken, een patroontje erin beitelen, kortom alles met het handje.
Heel interessant voor ons om te volgen.
De timmerman die de klus aangenomen heeft is een Hindu en we zijn bij hem thuis kokosmelk wezen drinken. Dan klimt er een jongetje de kokospalm is om de verse noten te oogsten en worden ze ter plekke geopend. Heerlijk fris.

En verder: Verhuisd naar Miltons huis
Begin januari verhuisden we van Salams huis naar Miltons huis. Milton is een neef van Salam en woont met zijn gezin in Dhaka. Zijn vader is Salams buurman. Milton heeft in Shoula een 10 hectaren grote tuin met vijvers, palmen en fruitbomen, waar mensen zich kunnen ontspannen. Er staat ook een klein gastenverblijf. Daar bivakkeren Mart en ik nu. Soms wel druk, met al die rondlopende mensen, maar meestal heel relaxed.

Liefs weer allemaal en we kijken weer uit naar de reacties

• 04 Februari 2013 - 16:33

Corrie En Co:

hallo Elly en Mart, wat een leuke foto's bij jullie verslag en wat een mooie omgeving. Wij zijn ons aan het op maken voor de heupoperatie van Co, volgende week woensdag.
    groetjes uit een zonnig Enkhuizen.

• 04 Februari 2013 - 22:52

Els:

Hoi, hier is Kees weer terug van maandje Australie en had het goed naar de zin gehad om samen met zijn vriendin (die daar al 3 mnd. was en nu nog 3 mnd. blijft) rond te reizen. Ook Sofie heeft nu een vriend, Chris die zoon is van een Zundertse boomkweker. Dus Jozef en hij hebben samen veel gesprekstof. Met Pleun gaat het steeds moeilijker, de verzorging moet nu met een tillift want staan lukt niet meer. Ook het eten en drinken gaat al moeilijker, daarover hebben we binnenkort gesprekken. Ook haar rolstoel moet aangepast worden, ze zit daar nu heel veel in. Vanwege angsten bij de verzorging krijgt ze soms medicijnen waar ze wel weer suffer van is, dus zwemmen doen we nu ook niet meer want dat is een extra belasting voor haar. Ze is nu nog maar 2 nachten thuis en dus de rest op de groep en op de dagbesteding waar ze het vaak wel naar de zin heeft gelukkig. Onrustige tijd dus! We zien wel hoe of wat... Jullie veel succes met alle kinderen en mensen daar die de hulp zo hard kunnen gebruiken. Vele groetjes van Jozef en Els. xxx

• 05 Februari 2013 - 17:30

Marianne:

Lieve mensen,

Wederom een prachtig verslag, ik zie het zo voor me......
    Wanneer vertrekken jullie weer naar Nepal? En daar is ook weer werk aan de winkel.
    In ieder gevallen missen jullie hier de natte sneeuw, waterkoud is het en er komt ook nog vorst aan....
    BRRRRRRRRR.
    Het zal in BD ook wel frisjes zijn, maar w.w. zonniger,

Veel succes nog deze maand in BD,
    groeten aan salam

Liefs van Marianne

• 07 Februari 2013 - 13:12

Giny:

Heerlijk om te lezen dat alles zo goed gaat en dat jullie het zo naar jullie zin hebben.

lieve groetjes uit een fris Alkmaar

Giny , Hans en de boys

• 08 Februari 2013 - 12:03

Harry En Ankie:

Lieve Martel,

Net jullie mailtjes gelezen en de foto's van onze kinderen bekeken. We hebben ECHT wel de leukste en de knapste! Geweldig dat jullie een hele serie hebben gestuurd! Ff afdrukken en dan krijgen de kanjertjes een ereplaats in de woonkamer!
    Ook weer genoten van jullie verslag! Keep them coming!!!!
    Groetjes en xx vanuit een fris, maar zonnig Alkmaar.

Harry en Ankie.

• 10 Februari 2013 - 21:23

Jaap En Hil:

Dank jullie wel voor de mooie foto's van de kinderen en vooral van "ons joggie", ben benieuwd wat er mis is met zijn spraakvermogen, wel logisch dat hij het fijn vindt om lekker te voetballen, daar heb je niet veel woorden bij nodig (als je je ogen goed de kost geeft tenminste).
    heel veel succes met jullie trainingen en straks veel plezier met het uitdelen van de certificaten! Bedank de tutors maar voor het lesgeven aan Rabiul. Laat hem vooral veel voelen en misschien zingt hij liever dan praten....
    Ons gaat het goed, we genieten van de sneeuw en het frisse van de winter. Af en toe lastig op de fiets maar met de slee is het prachtig. Roisin zit te schateren als ik haar hardlopend over de sneeuw trek.
    De merels, kool- en pimpelmezen en roodborstjes pikken voortvarend uit een speciale pot mezenpindakaas met zaden en wurmpjes. De eksters en vlaamse gaaien hebben het vooral op de pindasnoeren voorzien. Genieten dus van het uitzicht in de tuin.
    Ons uitje in april is bevestigd Elly, verheug je maar vast. (Heb je dat vast binnen) Ja jammer Mart, andere keer beter :)
    Lieve alletwee, veel plezier nog even en tot gauw!

• 01 Maart 2013 - 15:51

Hil:

De sneeuwklokjes aan de overkant staan al in bloei, het wordt tijd mensen (hoewel het hier nog akelig koud is...........warme knuf

Verslag uit: Bangladesh, Patuakhāli

NOVEMBER 2012

LAATSTE NIEUWS van SRI LANKA
Op 24 oktober werd het ‘Sea the Difference’ project in Trincomalee feestelijk geopend door de Premier van de Oost Provincie en de Ambassadeur van de USA. Helaas hebben wij dit gemist, maar het is toch een mooie kroon op het werk van Mart. Het cafe/winkeltje in het ISHA Waterpark kan dan gebouwd worden. Het OpleidingsCentrum voor gehandicapten kan geopend en ingericht worden en er kan een start gemaakt worden met de bouw van een recreatiebungalow. Dit 3in1 project zal in de toekomst aan zo’n 140 gehandicapten een baan en/of opleiding bieden.
Krishnaa, van Arumbugal www.arumbugal.org heeft de algehele supervisie en we hebben er het volste vertrouwen in dat hij dat goed zal doen. Het is een project dat 4 jaar looptijd heeft en waar Mart een financiering van € 110.000 voor heeft gerealiseerd. We zullen het op afstand volgen.

Verder missen we natuurlijk de warmte en onze wekelijkse duik in zee. We missen de lekkere Sri Lankaanse curry’s en de ‘narsi guru’ en de ‘work noodles’ .
We missen onze nieuwe vrienden ook, vooral met de wetenschap dat het lang zal duren voor we ze zullen terugzien.

VERBLIJF IN NL
Op het moment dat ik dit schrijf zijn we aan het eind van ons verblijf in NL en tja, we worden een beetje geleefd. We zien de kinderen heerlijk vaak en natuurlijk hebben we weer heel wat vrienden en familiebezoeken gehad en afgelegd. Dat zullen we straks wel weer missen. Internet gebruiken we bij de dochters thuis of via een pre-paid dongel, dus dat staat op een lager pitje momenteel en dat zal tijdens ons verblijf in Nepal en Bangladesh ws zo blijven, omdat we vaak buiten internet bereikbare lokaties gaan verblijven.
We zaten deze weken weer in ‘ons’ vakantiehuisje, dus dat is heerlijk. Dat wordt straks voor een paar maanden verhuurd. Ons huis in Alkmaar is ook weer leeg, maar we hopen er zo snel mogelijk nog huurders voor ‘n paar maanden voor te vinden, dus als jullie iemand weten die tijdelijke woonruimte zoekt, houden we ons aanbevolen.

Intussen ben ik ook op de basisschool Laterna Magica in Amsterdam geweest. Die school wil een scholenband met de Bagi Islamia Government School in Shoula, Bangladesh. Dit is de school van Eyanur, het Sun Child van onze kleinzoon Jonas. Ik heb al twee keer heel leuk met een groep kinderen van Laterna Magica gesproken. Zij zitten vol vragen, die ik doorsluis naar Salam. Tzt komen dan de antwoorden via mail binnen en die geef ik dan weer door aan de school.
Hopelijk ontstaat er zo een uitwisseling tussen kinderen hier en kinderen daar.
Voor de zomervakantie kregen we € 60, door de kinderen van Laterna Magica verdiend in hun ‘winkeltje’. Het geld is besteed aan teken- en schrijfmateriaal voor alle kinderen van Eyanur’s klas. Ook de onderwijzers kregen een pakketje.

REIS NAAR NEPAL
Eind juli ontving ik het officiele verzoek vanuit Nepal, SGCP, www.shbn.nl om een Hygienetraining te geven aan een centrum voor kinderen met hersenletsel. Dat vormgeven was een aardig klusje voor de weken hier in NL. Ik wil er niet teveel theory in verwerken, maar de mensen vooral later ervaren en ontdekken wat het belang van hygiene is. Dan is er meer kans dat er ook wat met de uitkomsten gedaan wordt. Een leuke uitdaging dus. De SGCP is dezelfde organisatie waar Mart in 2009 een paar maanden gewerkt heeft als management adviseur.
In november gaan we naar Nepal en de training ter plekke voorbereiden met afspraken en opdrachten. In maart 2013 volgt dan de echte training.

Verder kijken we uit naar het weerzien met onze Nepalese vrienden, natuurlijk naar het lekkere eten daar en naar een korte trekking die we in er gaan doen.

BANGLADESH
Ook kijken we uit naar ons verblijf in Bangladesh in de tussenliggende maanden december, januari en februari. We hebben net de visa binnen, dus dat is ook al geregeld. We zullen het er lekker druk hebben. In Dhaka gaan we knuffels afleveren bij het SUN CHILD HOME, waar intussen 27 meisjes wonen. De knuffels zijn gedoneerd door TWINBEARS. www.twinbears.nl

Naast projectbezoeken gaan we alle door jullie en ons gepronsorde SUN CHILDREN bezoeken. Het project heeft problemen door wisselingen van personeel, zowel op het hoofdkantoor in Dhaka als op dorpsnivo in Shoula. Daardoor hebben we nog steeds niet de volledige rapportage ontvangen, zoals afgesproken in een Overeenkomst die we met DCI/RSC gesloten hebben. Door er zelf te gaan kijken hopen we alle benodigde informatie te verzamelen en er achter te komen wat het project aan vragen en behoeften heeft. We denken hierbij niet zozeer aan grote donaties als wel aan zelf-sturende trainingen, zodat de mensen in Shoula alles in de toekomst in eigen handen kunnen houden. Spannend, dat wel, en we zijn benieuwd, maar ook optimistisch over de uitkomst.
Salams grote droom is van Shoula een model dorp te maken, waar mensen zelf het heft in handen hebben en aktie ondernemen voor de verbetering van hun omstandigheden. Alle donateurs van de SUN CHILDREN hebben intussen bericht ontvangen op welke basisscholen de kleuters van vorig jaar nu zitten. Alle kleuters gaan regelmatig naar school en het gaat ze goed.
De ene school draait wat beter dan de andere. We ontdekten dat er niet 2, maar 4 basisscholen in de regio Shoula zijn. 2 overheidsscholen en 2 andere scholen.

Nou dat was het voor het moment. Vanuit Nepal komt onze volgende blog. Bedankt voor alle fijne, ontroerende, lieve, gezellige en lekkere ontmoetingen van de afgelopen weken.
We zullen jullie missen!