Hoogste tijd - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Hoogste tijd - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Hoogste tijd

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

30 Mei 2016 | Nederland, Alkmaar

EIND MEI 2016
Lieve mensen allemaal,

Het wordt de hoogste tijd voor wat nieuws. Graag zou ik iedereen die dit leest willen verzoeken.... laat even weten wat je ervan vond. Dat stimuleert mij altijd enorm.

Zoals jullie weten waren we in maart in Nepal, waar we het door Perspective 3000 gesteunde project ‘ Sathya Uddhyan Residential School’ bezochten. Deze school bouwen we samen met een heleboel sponsors en de Stichting Wilde Ganzen. De bouw verloopt trager dan gepland, maar vordert gestaag. Er waren problemen met de aannemer, die meer geld wilde en intussen met de bouw gestopt was. Na veel loze beloftes is toen besloten het contract op te zeggen en de school door een andere aannemer te laten afbouwen. Dat lijkt goed te gaan. Er staan nu 2 gebouwen, die officieel de school gaan vormen. Omdat de kinderen daar ook verblijven wordt deze school nu deels gebruikt als slaapplek. Niet alle 40 kinderen van de school kunnen daar momenteel terecht. Ongeveer de helft is thuis en gaat dus niet naar school. We hopen dat projectonderdeel 2, het hostel, dan ook snel goedgekeurd wordt, zodat ook deze kinderen weer naar school kunnen.
De kinderen die er waren hebben ons nu tot hun oma en opa bevorderd. Hajur ama en Hajur aba, een eretitel vinden wij. Het is een vrolijke groep, die altijd bereid is elkaar de helpen.

We gaven een hygienetraining aan de 6 leerkrachten, aangevuld met 2x2 leerkrachten van 2 naburige overheids basisscholen. Een eerste aanzet tot integratie.
Het was even wennen aan onze lesmethode, die vooral praktisch gericht is met speciale aandacht voor het waarom van hygiene. Geen ingewikkelde theorie en college, maar veel praktische oefening, spel en herhaling. We hebben veel gelachen met elkaar en de test na afloop ging buitengewoon goed.

Naast het projectbezoek gaven we een hygienetraining aan vrijwilligers van Developed Nepal, een kleine lokale NGO die handenwas les op basisscholen wil geven. We hadden een heel inspirerend groepje jonge mensen, die ons ook [weer] meenamen naar de school in Kavre, die we november vorig jaar ook al bezochten. Daar werd het handenwas programma uitgetest, tot groot plezier van alle kinderen en hun leerkrachten.

Intussen hebben ze ook al een handenwasprogramma gedraaid in Sathya Uddhyan, onze projectschool. Zij gaven ons het compliment door, dat de school er zo schoon uitzag!!! De foto’s die we in mei ontvingen laten dat ook zien. Heel fijn.

In april organiseerden we al 2 Nepalese Benefietdiners en er zijn er ook weer 2 in juni gepland.
We gaan dus rustig aan door.

In april ontvingen we bezoek uit Engeland, waarmee we een leuke trip door bollenrijk Noord Holland maakten.
Dat was het weer eventjes

Veel leesplezier weer en groetjes van
Elly en Mart

• 30 Mei 2016 - 23:40

Corrie En Co:

leuk om weer te lezen en we hopen in November de school met eigen ogen te zien. Succes met alles, liefs uit Enkhuizen.

• 31 Mei 2016 - 07:25

Giny:

Een mooi verslag weer om te lezen!!
    Liefs Giny

• 02 Juni 2016 - 18:12

Ankie:

Jullie hebben er een mooi stel kleinkinderen bij gekregen! Prachtig, toch?!!
    Tot momo's!

Groetjes, Ankie.

• 05 Juni 2016 - 21:44

Wil:

Ik zie dit nu pas. De mail was in de spam terecht gekomen. Leuk bericht weer. Mooi om er zoveel kleinkinderen bij te hebben.

groeten

Wil

Elly en Mart

Hallo allemaal, Welkom op ons nieuwe dagboek. Hierop kun je onze belevenissen van 29 november tot 19 april in Nepal volgen. Steekwoorden zijn Kathmandu, Gehandicapte kinderen, Management ondersteuning, besneeuwde bergtoppen, Nepalese vrienden en nog veel meer. Om onze belevenissen te kunnen volgen moet je je weer aanmelden. De aanmelding is strikt persoonlijk en kan alleen door ons gezien worden. We vinden het erg leuk als je op een nieuwsbrief reageert, al is het maar met een paar woorden. Groetjes van Elly en Mart

Actief sinds 12 Okt. 2009