Shoula, de kop is er af! - Reisverslag uit Patuakhali, Bangladesh van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Shoula, de kop is er af! - Reisverslag uit Patuakhali, Bangladesh van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Shoula, de kop is er af!

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

06 December 2013 | Bangladesh, Patuakhali

Hallo allemaal,
Net alle reacties gelezen. Leuk dat jullie uitkijken naar onze verslagen. En terwijl jullie Sinterklaas weer uitzwaaien [met of zonder Pieten] zitten wij weer warmpjes in Shoula, Bangladesh. Een nieuwe periode hier is aangebroken. Vorig jaar waren we hier voor het eerst voor een langere periode en hebben in Shoula, in het Patuakhali District de eerste trainingen gegeven aan de RSC Staff, Tutors en Kleuterjuffen. Dit jaar bouwen we op die training voort.

ORGANISEREN
Omdat ze in Bangladesh niet gewend zijn aan lange termijn planning moet alles nog georganiseerd worden. Vorig jaar had Salam veel voorwerk met hen gedaan, maar dit jaar heeft hij dat aan RSC overgelaten. “Ze moeten leren zelf de zaken te organiseren!”, zegt Salam.
Het wordt i.i.g. Een hygiene en gezondheidstraining voor de “vrouwen spaargroepen”. Dit zijn de moeders van de Sun Children, die in groepen van 10 tot 15 leden, geholpen worden een “small business” op te starten.

Van AMSTERDAM naar DHAKA.
Deze keer vlogen we met de Turkse luchtvaartmaatschappy en alles verliep vlot en volgens plan. Overstappen in Istanbul. Alleen de beenruimte in het tweede traject was erg krap, zelfs voor Elly’s korte beentjes.
In Dhaka stond Salam op het vliegveld en met de auto van RSC. Dat was fijn en we doken direct onder in de kakafonie aan geluiden en drukte die de stad Dhaka is.

HARTAL
Ook kregen we direct te maken met ‘Hartal’. Dit is het platleggen van openbare aktivitieten, bv het vervoer, door politieke partijen om iets af te dwingen. De gevolgen, voor wie hier geen gehoor aan geven, zijn niet altijd leuk. Het maakte bv dat wij onze geplande trip naar Mymensingh voor een projectbezoek, niet door konden laten gaan, omdat de weg tussen Dhaka en Mymensingh geblokkeerd was.

RSC Head Office en SAVAR
Gelukkig lukte het wel om de ontmoeting met het RSC team door te laten gaan en konden we dit combineren met een bezoek aan het CRP [Centre for Rehabilitation of the Paralysed] in Savar. Met RSC bespraken we de te geven trainingen en ze waren het er mee eens dat dit een train de trainers programma zou worden. De voortgang zou zo beter gewaarborgd kunnen worden.
In CRP Savar kregen we een rondleiding en bespraken we wat zij eventueel konden doen voor Jahirul Islam [het CP kind in Shoula, waar ik in een eerdere blog over schreef] en zijn familie. Het CRP heeft een mooi 14-daags programma waarin het kind en de moeder getrained kunnen worden in het omgaan met de handicap van het kind. Ook worden er braces en andere hulpmiddelen gemaakt. Met een goed gevoel vertrokken we er weer. Die mogelijkheden hebben we inmiddels met Jahiruls ouders besproken en hij kan voor een eerste onderzoek naar Dhaka, zodra daar de politieke onrust achter de rug is.

Van DHAKA naar SHOULA
De veerdiensten voeren wel, dus besloten we wat eerder naar Shoula te vertrekken.
We huurden een busje om van Salams’ huis in Bashaboo [in het zuid-oosten van Dhaka] naar de haven in zuid Dhaka te gaan. We deden er een uur over. De afstand is niet groot, maar het verkeer in Dhaka is een gekkenhuis. Op alle kruispunten is het een chaos. Iedereen doet maar wat, rechts erlangs, links erlangs, toeteren, bellen, schreeuwen, alles mag. Fietsrikshaws, tuc-tucs, auto’s, busjes, bussen, vrachtwagens, push carts, mensen, alles krioelt door elkaar heen. De verkeersagent zwaait wat met zijn aremen, maar het lijkt nietr veel effect te hebben. Bij de haven is een laad- en losplaats met een in- en uitgang, maar aan beide kanten komen auto’s en tuc-tucs binnen of proberen weg te gaan, dus blokkeert het steevast.
De veerboten liggen met hun voorkant tegen de kade aangemeerd. Zo is er plaats voor meer boten. Iedereen probeert er van alles te verkopen: fruit, eieren, speelgoed, boekjes, popcorn, chips,
nacks enzovoort. Sommigen hebben hun handeltje ingenieus georganiseerd. Een grote pan rond het middel gebonden met allemaal kleinere bakjes eraan gehangen.

SHOULA
Je komt met de veerboot aan in Kalaiya, vanwaar je met een ‘tempu’ naar Shoula gaat, 8 km verderop. Een tempu is een lokaal gefabriceerde driewieler, die goederen kan vervoeren. Als er 2 bankjes en een afdak op gelast worden is het goed voor personenvervoer.
In Shoula logeren we deze keer in Salams huis. We hebben er alle ruimte en hij en Mamtaz vinden het prettig om ons om zich heen te hebben. Zij slapen boven en wij hebben beneden een werkkamer met veranda en een slaaphokje. Prima voor ons dus. En we eten natuurlijk heerlijke curry’s. Veel vis!!!

DE KAPPER
Het eerste dat Mart deed was zijn haar en baard laten trimmen. Daar was op het laatst in Nederland niets meer van gekomen. De kapper komt langs met zijn schaar, scheermesje, kam en omslagdoek. Dat is zijn hele handeltje. Hij verdient Tk.30 per beurt. Dat is 30 eurocent.

BABY AISHA
Als eerste ga ik baby Aisha bezoeken. Die is goed gegroeid, kan aardig lachen en is zeer geinteresseerd in het boekje dat ik meenam!

TRAINING
Na een paar voorbereidende besprekingen ziet de training er nu als volgt uit en zijn we inmiddels ook al begonnen!
Mart gaat voornamelijk computertrainingen geven en een hygiene training aan de mannelijke tutors en de veldstaf. Ik ga de bibliotheek inrichten met de veldstaf en hygiene training geven aan de vrouwelijke tutors. Al bij de eerste les lijkt dit heel positief uit te pakken. De uitwisseling is levendiger en de deelname aktiever. Dat voelt heel prettig. Daarnaast zal ik de kleuterjuffen verder trainen.
Behalve hygiene en voedingslessen staan er ookweer liedjes en spellessen op het programma. Er zal ook tijd besteed worden aan leeslessen. Kortom een programma waarmee we weer goed uit de voeten kunnen.

Een lang verhaal deze keer. Als jullie dit lezen is het bovendien alles op internet te zetten. Hopelijk lukte dat ook met de foto’s.
Veel leesplezier en ik wacht de reacties weer met spanning af.
Liefs Elly en Mart

• 06 December 2013 - 23:22

Co En Corrie:

leuk om jullie verslagen weer te lezen, net lekker gegeten bij Rob en we gaan ons opmaken voor de kerst, veel plezier en succes, liefs uit Enkhuizen.

• 07 December 2013 - 05:28

Ria Schmitz:

hallo Mart en Elly,
    Fijn om te lezen dat jullie goed gereisd hebben en goed aan het werk kunnen. Veel te doen daar, ik ben echt benieuwd. Leuk dat jullie CP kind naar CRP kan. Dat zijn dingen die ik hier de moeders leer, maar zo naar CRP is natuurlijk ook een mooie kans.
    Inmiddels zitten wij in Dhaka, de zaken afgerond in Mymensingh, was een positief bezoek weer, veel gedaan, volgend jaar gaan ruim 50 kinderen weer starten in de CP daycare, ook drie groepen meervoudig beperkte kinderen die nog heel jong zijn. Dat is weer een nieuwe ervaring voor sommige teamleden dus veel training aan besteed.
    Nu zitten wij veilig in een rustige buurt op onze vlucht naar Nepal te wachten. Niet fijn hier drie dagen zitten maar zoals jullie weten was het gisteren de enige dag dat we konden reizen. We gaan straks toch maar even de straat op. Het ziet er hier rustig uit, het is een min of meer bewaakte buurt.
    Dinsdag op naar Nepal.
    Veel succes voor jullie, met veel plezier in het werk en groetjes aan Suborna als jullie haar zien.
    Toch hoop ik het plekje daar nog eens te bezoeken met de boot, lijkt me heel leuk.
    Liefs Ria

• 07 December 2013 - 10:57

Rob:

Namaste Mart & Elly,

Goed jullie verhalen weer te lezen! Wat een ervaringen... Hier is het koud en nat... maar binnen gezellig met de lichtjes.... Succes met jullie werk en tot ziens. Rob

• 07 December 2013 - 23:47

Lis:

Wat een mooi verhaal! Liefs en geluk daar! Lis

• 08 December 2013 - 17:16

Kees En José:

Dag Mart en Elly,

Leuk om te lezen dat de start goed verlopen is.
    wij wensen jullie veel inspiratie en positieve kracht om daar een verschil te maken in het leven van heel veel mensen.

Met veel groet, Kees

• 11 December 2013 - 16:57

Willy En Ton:

Hoi Mart en Ellie,
    Leuk om weer wat van jullie te horen en dat alles goed gaat.
    Hier was vanmorgen weer alles wit en moesten we krabben. Gelukkig de potplanten al van stro voorzien. We hebben weer gezellig Sint gevierd met de kinderen. Hebben jullie elkaar ook kadootjes gegeven? Nu is het huis weer in kerstsfeer. Volgende week een week met de kinderen naar Winterberg.
    Ik heb nu een brees aangemeten gekregen om mijn linkerhand, dus ik kan weer de stokken vasthouden om te langlaufen, als er sneeuw ligt tenminste.
    Ron heeft een hartaanval gekregen tijdens zijn werk, gelukkig was de hulp net op tijd en is hij aan zijn hart geopereerd. Na vier! dagen weer thuis en nu herstellende. Je hebt zo maar wat.
    Alvast prettige kerstdagen en een goed werkzaam 2014.
    Veel succes met de werkzaamheden daar en tot in 2014.
    Groetjes Ton en Willy

• 15 December 2013 - 10:36

Marianne Vreeburg:

Hoi Mart en Elly,
    Wederom een interessant verhaal. Bangladesh is elke dag in het nieuws vanwege de executie.
    En er volgen er nog meer en dat brengt een hele hoop onrust.
    Merken jullie er veel van?
    Wees maar blij dat jullie ver weg van Dhaka zitten en het gewone leven zal er wel doorgaan.
    We kijken alweer uit naar de Kerst, dan worden de dagen ook al langer, heerlijk hoor!
    Het is wat temperatuur betreft heel mild, af en toe heerlijk zonnig. Dat is het bij jullie natuurlijk ook.
    Nou maak er weer wat moois van,
    heel veel succes, plezier, de beste wensen voor 2014 ook voor Salam en familie
    Marianne

• 15 December 2013 - 20:33

Hil:

Lieve Mart en El, lieve El en Mart,
    Met Esther en Roisin gaat het naar omstandigheden goed. Gisteren met alle twee naar muziekles geweest. Muziekplezier van 2 tot 4. De kleintjes mochten op een trekfuitje spelen, met belletje om de handen rinkelen lekker dansen naar voor en naar achter en rondjes om. De foto's zien jullie later wel. vervolgens naar Baarn met de trein, daar Marika ontmoet voor ons laatste stuk Trekvogelpad. Zij zat al in "De Generaal" achter een wijntje in afwachting van mijn trein. Heerlijk bij gekletst. Een bed en ontbijt opgezocht, luxe uiteten geweest en geslapen in een romantisch edoch wel heel koud groot huis. De eigenaresse verkocht 2de hands kleding dus jullie begrijpen het al, er was een prachtig kort jasje dat daar niet achter wilde blijven. Gelukkig maar want ik kon nog wel een jasje onder mijn wandelkloffie gebruiken in aanvang van de dag. We zijn van Baarn naar Bussum gewandeld. Het was droog, licht zonnig en geen wind. Het is een prachtig afwisselend deel van het Trekvogelpad, door bossen, over uitgestrekte heidevelden en langs waterpartijen. Met een geheel verfrist en leeg hoofd kan ik de komende week weer aan. Op naar Kerst maar eerst nog een eenmalige workshop intuïtief schilderen in de Hortus op 19 december, het thema staat in het teken van "De verandering" en als het weer het toelaat beginnen we met een loopmeditatie. Er zijn nu al voldoende aanmeldingen dus ook hier wordt het verschil gemaakt.
    Bij jullie volgende blog meer nieuws.
    Voor nu wensen Jaap en ik jullie een sfeervolle kerst een energiek 2014 :)

Verslag uit: Bangladesh, Patuakhali

NOVEMBER 2012

LAATSTE NIEUWS van SRI LANKA
Op 24 oktober werd het ‘Sea the Difference’ project in Trincomalee feestelijk geopend door de Premier van de Oost Provincie en de Ambassadeur van de USA. Helaas hebben wij dit gemist, maar het is toch een mooie kroon op het werk van Mart. Het cafe/winkeltje in het ISHA Waterpark kan dan gebouwd worden. Het OpleidingsCentrum voor gehandicapten kan geopend en ingericht worden en er kan een start gemaakt worden met de bouw van een recreatiebungalow. Dit 3in1 project zal in de toekomst aan zo’n 140 gehandicapten een baan en/of opleiding bieden.
Krishnaa, van Arumbugal www.arumbugal.org heeft de algehele supervisie en we hebben er het volste vertrouwen in dat hij dat goed zal doen. Het is een project dat 4 jaar looptijd heeft en waar Mart een financiering van € 110.000 voor heeft gerealiseerd. We zullen het op afstand volgen.

Verder missen we natuurlijk de warmte en onze wekelijkse duik in zee. We missen de lekkere Sri Lankaanse curry’s en de ‘narsi guru’ en de ‘work noodles’ .
We missen onze nieuwe vrienden ook, vooral met de wetenschap dat het lang zal duren voor we ze zullen terugzien.

VERBLIJF IN NL
Op het moment dat ik dit schrijf zijn we aan het eind van ons verblijf in NL en tja, we worden een beetje geleefd. We zien de kinderen heerlijk vaak en natuurlijk hebben we weer heel wat vrienden en familiebezoeken gehad en afgelegd. Dat zullen we straks wel weer missen. Internet gebruiken we bij de dochters thuis of via een pre-paid dongel, dus dat staat op een lager pitje momenteel en dat zal tijdens ons verblijf in Nepal en Bangladesh ws zo blijven, omdat we vaak buiten internet bereikbare lokaties gaan verblijven.
We zaten deze weken weer in ‘ons’ vakantiehuisje, dus dat is heerlijk. Dat wordt straks voor een paar maanden verhuurd. Ons huis in Alkmaar is ook weer leeg, maar we hopen er zo snel mogelijk nog huurders voor ‘n paar maanden voor te vinden, dus als jullie iemand weten die tijdelijke woonruimte zoekt, houden we ons aanbevolen.

Intussen ben ik ook op de basisschool Laterna Magica in Amsterdam geweest. Die school wil een scholenband met de Bagi Islamia Government School in Shoula, Bangladesh. Dit is de school van Eyanur, het Sun Child van onze kleinzoon Jonas. Ik heb al twee keer heel leuk met een groep kinderen van Laterna Magica gesproken. Zij zitten vol vragen, die ik doorsluis naar Salam. Tzt komen dan de antwoorden via mail binnen en die geef ik dan weer door aan de school.
Hopelijk ontstaat er zo een uitwisseling tussen kinderen hier en kinderen daar.
Voor de zomervakantie kregen we € 60, door de kinderen van Laterna Magica verdiend in hun ‘winkeltje’. Het geld is besteed aan teken- en schrijfmateriaal voor alle kinderen van Eyanur’s klas. Ook de onderwijzers kregen een pakketje.

REIS NAAR NEPAL
Eind juli ontving ik het officiele verzoek vanuit Nepal, SGCP, www.shbn.nl om een Hygienetraining te geven aan een centrum voor kinderen met hersenletsel. Dat vormgeven was een aardig klusje voor de weken hier in NL. Ik wil er niet teveel theory in verwerken, maar de mensen vooral later ervaren en ontdekken wat het belang van hygiene is. Dan is er meer kans dat er ook wat met de uitkomsten gedaan wordt. Een leuke uitdaging dus. De SGCP is dezelfde organisatie waar Mart in 2009 een paar maanden gewerkt heeft als management adviseur.
In november gaan we naar Nepal en de training ter plekke voorbereiden met afspraken en opdrachten. In maart 2013 volgt dan de echte training.

Verder kijken we uit naar het weerzien met onze Nepalese vrienden, natuurlijk naar het lekkere eten daar en naar een korte trekking die we in er gaan doen.

BANGLADESH
Ook kijken we uit naar ons verblijf in Bangladesh in de tussenliggende maanden december, januari en februari. We hebben net de visa binnen, dus dat is ook al geregeld. We zullen het er lekker druk hebben. In Dhaka gaan we knuffels afleveren bij het SUN CHILD HOME, waar intussen 27 meisjes wonen. De knuffels zijn gedoneerd door TWINBEARS. www.twinbears.nl

Naast projectbezoeken gaan we alle door jullie en ons gepronsorde SUN CHILDREN bezoeken. Het project heeft problemen door wisselingen van personeel, zowel op het hoofdkantoor in Dhaka als op dorpsnivo in Shoula. Daardoor hebben we nog steeds niet de volledige rapportage ontvangen, zoals afgesproken in een Overeenkomst die we met DCI/RSC gesloten hebben. Door er zelf te gaan kijken hopen we alle benodigde informatie te verzamelen en er achter te komen wat het project aan vragen en behoeften heeft. We denken hierbij niet zozeer aan grote donaties als wel aan zelf-sturende trainingen, zodat de mensen in Shoula alles in de toekomst in eigen handen kunnen houden. Spannend, dat wel, en we zijn benieuwd, maar ook optimistisch over de uitkomst.
Salams grote droom is van Shoula een model dorp te maken, waar mensen zelf het heft in handen hebben en aktie ondernemen voor de verbetering van hun omstandigheden. Alle donateurs van de SUN CHILDREN hebben intussen bericht ontvangen op welke basisscholen de kleuters van vorig jaar nu zitten. Alle kleuters gaan regelmatig naar school en het gaat ze goed.
De ene school draait wat beter dan de andere. We ontdekten dat er niet 2, maar 4 basisscholen in de regio Shoula zijn. 2 overheidsscholen en 2 andere scholen.

Nou dat was het voor het moment. Vanuit Nepal komt onze volgende blog. Bedankt voor alle fijne, ontroerende, lieve, gezellige en lekkere ontmoetingen van de afgelopen weken.
We zullen jullie missen!
Elly en Mart