Happy - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Happy - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

27 Maart 2010 | Nepal, Pātan

Bedankt weer voor al jullie reacties. Ze zijn een goede stimulans om door te gaan!

Happy
Eind februari, net na onze terugkomst uit Bangladesh stonden we op het vliegveld in Kathmandu om Runu en Marcel op te halen. De 2 weken die volgden namen we wat vrije dagen om ze niet alleen ons werk op BCS en SGCP te laten zien, maar ook wat van Nepal.
Chitwan
In Chitwan, het natuurreservaat in het zuiden van Nepal, reden we op een olifant, maakten een trip in een uitgeholde boomstamkano, keken vanaf de rivieroever naar een prachtige zonsondergang, zagen krokodillen, herten, vele soorten vogels, apen en neushoorns. Hoogtepunt was het baden van de olifanten. Wij keken vanaf de kant, maar Runu en Marcel gingen met veel plezier samen met de olifant in bad.
Pokhara
Vanaf Chitwan ging het met de bus richting Pokhara. Die trip op zich is al de moeite waard omdat je langs de rivieren de Teshuli en Narayani rijdt, met ravijnen, watervallen etc.
In Pokhara logeerden we natuurlijk in Hotel Lake City. We gingen wandelen met Baje naar de Peace Pagoda en terug met de boot over het Phewa Meer. Runu en Marcel gingen paragliden, hetgeen een opwindend avontuur was voor Runu en een misselijk avontuur voor Marcel [De instructeur zei: Als ik naar links buig en jij naar rechts, kun je BLWAHHHHH!!!]
We lieten ons vol verf smeren op Holi, een van de vele Hindu feesten, gingen ontbijten bij ‘Don’t pass me by’, pal aan het meer en aan Lake Side dineren met Prem en Durga [onze vrienden van Mandala Bookshop] en hun Japanse gast.
Patan
Terug in Patan was er natuurlijk nog van alles te zien op Patan Durbar Square, Budhanath [de grootste stupa in Nepal], Pashupatinath [waar de doden gecremeerd worden], Swayambunath [een heilige Hindu tempel op een heuvel met ruim 365 treden naar boven [en naar beneden natuurlijk!], Bhaktapur [een van de 3 oude koninklijke steden en heel mooi gerestaureerd] en natuurlijk de toeristenwijk Tamel in Kathmandu met zijn vele winkeltjes en restaurantjes.
Newa Chen
De laatste nacht hebben Runu en Marcel in Hotel Newa Chen geslapen. Dat is hier om de hoek en is een oud Newari huis, dat met Unescogeld geheel in oude stijl is gerestaureerd [werelderfgoed].
De 2 weken zijn omgevlogen en we genoten van elke minuut.

Elly & BCS
Intussen heb ik op BCS 4 van de in totaal 5 workshops voor de onderwijzeressen afgerond. Ze leerden een nieuwe manier van voorlezen, spelletjes met als doel groepactiviteiten en samenwerken te stimuleren en gezondheidslesjes geven met behulp van een poppenkast. Bij elke workshop hoorde opdrachten, waarbij ik erbij zat om te observeren. Die observaties en hun ervaringen bespraken we dan in de volgende workshop. De laatste workshop gaat over stoppen van pesten. Intussen leerden ze ook hoe ze de inhoud van de Eerste Hulp doos het beste konden gebruiken en wat er minimaal in moest zitten.

Op dit moment train ik hun activiteiten juf extra bij, zodat zij, ook nadat wij weg zijn, de onderwijzeressen kan helpen het nieuw geleerde vol te houden.

Mart & SGCP
Ik heb deze week mijn ontwerp eindverslag ingeleverd bij de manager van het centrum. Het is het eerste document waarin zowel de positieve als de negatieve ontwikkelingen van het centrum op een rij staan. Daar zal niet iedereen blij mee zijn, maar het heeft m.i. geen zin alleen te vermelden wat zo goed gaat als je niet ook durft te zeggen wat er verbeterd kan en/of moet worden. Ik heb het verslag inmiddels met de manager besproken en kunnen toelichten dat naar mijn mening het zwakste punt van het project is dat er te weinig kinderen behandeld worden of het speciale schoolprogramma volgen terwijl er veel goede voorzienigen beschikbaar zijn.
Voor het beter lopen van de organisatie heb ik een jaarrond planningschema voor alle vergaderingen en activiteiten gemaakt. En een onderhoudsschema voor de gebouwen is in de maak.
Voor de schoolafdeling ben ik met een coachingsprogramma bezig. In 2 à 3 sessies per week, werken we aan teambuilding, interne communicatie en versterken van de eigen kwaliteiten.
Interessant is dat de dames (ja ik heb weer een echt vrouwenteam!) al aangeven er mee door te willen gaan als mijn taak er op zit en er al onderwerpen voor klaar liggen. Ik zal ze dan op afstand nog een tijdje volgen en begeleiden.
Met nog ruim 3 weken te gaan denk ik al mijn klussen goed te kunnen afronden en het project met een tevreden gevoel te kunnen achterlaten.

Groetjes Elly en Mart

• 27 Maart 2010 - 18:57

Corrie & Co:

Hoi Mart & Elly, het verslag ziet er indrukwekend uit. Elly met haar school en Mart met het CP centrum.E n tussedoor genieten van al het moois dat Nepal te bieden heeft, samen met Runu & Marcel. We willen graag alle verhalen en vooral alle details direc uit jullie mond horen als julle weer even thuis in Nederland zijn. Nog heel even en dan is het alweer zover. Dan zitten al die maanden er weer op! Zo te lezen laten jullie wel goede sporen na als julle vertrokken zijn en bovendien kun je inderdaad via de mail contact houden....Geniet nog even van de laatste weekjes en tot ziens in een lenteachtig Holland.

• 28 Maart 2010 - 17:14

Harry En Ankie:

Hoi Martell,
    Wat een gave foto's! Je kunt zien dat jullie het erg naar je zin hebben!!En natuurlijk weer goed om te lezen dat jullie werkzaamheden echt iets opleveren voor nu en voor de toekomst!! Als jullie terug zijn, moeten we maar eens uitgebreid evalueren bij Rob??!!Veel liefs vanuit
    Alkmaar, Har en Ank.

• 28 Maart 2010 - 17:22

Jozef En Els:

Hallo Elly en Mart,

Wel geweldig om 2 weken samen met jullie Runu en Marcel zo van alles te kunnen beleven. En leuk om daar ook foto's van te kunnen zien.

Vele groetjes weer vanuit het Brabantse Zundert xxx Jozef en Els,
    Kees (en Anneloes), Sofie, Pleun en een pootje van Dibbes.

• 29 Maart 2010 - 10:02

Giny En Hans:

Hoi Elly en Mart.

Heerlijk weer om te lezen hoe met jullie gaat.
    Gezellig dat Runu en Marcel 2 weekjes bij jullie zijn geweest en de foto's zien er mooi uit.
    Tot gauw .
    Liefs Giny en Hans

• 06 April 2010 - 15:25

Harry En Ankie:

Lieve Mart,
    Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!Het kan nog net!!! We hopen dat je een leuke dag hebt/gehad.
    Nog een kleine twee weken en jullie zijn weer in 't vaderland! Dikke kus voor allebei en we zien elkaar!
    Groetjes, har en Ank.

• 06 April 2010 - 21:45

Jozef En Els:

Mart, van harte proficiat met je verjaardag en nog vele gezonde jaren erbij gewenst door familie Bullens en de groetjes aan Elly xxx xxx

• 08 April 2010 - 17:29

Wilma:

Lieve Mart en Elly,

Het is wederom genieten om jullie verslagen te lezen. Wat een bonk energie zijn jullie samen toch. Fantastisch om te lezen en de foto's te zien. Veel succes met de laatste dagen nog. En een goede terugreis.

Groetjes Wilma K.