Er gebeurt zoveel. . . - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Er gebeurt zoveel. . . - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Er gebeurt zoveel. . .

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

12 Oktober 2010 | Nederland, Alkmaar

EEN ‘HEERLIJKE’ ZOMER TUSSEN 2 PROJECTEN
Het is alweer een tijdje stil op de blog. Niet dat er niets gebeurt . . . .
Maar we zijn in Nederland en we hebben het ‘heerlijk’. Jullie begrijpen wel, etentjes, logeerpartijen in goede herbergen, een bruiloft en we werden verwend met prachtig zomerweer en een mooie herfst. Echt een warm welkom voor een stelletje wereldreizigers zoals wij.

Charilove Nederland
Eindelijk is het me gelukt om een vergadering van Chailove Nederland bij te wonen. Ik ben bestuurslid op afstand, maar in Nederland is het ook leuk om de andere bestuursleden te leren kennen. Helaas blijft het bij het bijwonen van 2 vergaderingen en een aktiviteit in Rijswijk om fondsen te werven voor Nigeria.
Charilove Nederland is de Nederlandse tak van ChariLove Nigeria, bedoeld om de aktiviteiten in Nigeria te ondersteunen. In Benin City heeft Chris Omusi zijn levenswerk gemaakt van de opvang en scholing van gehandicapte kinderen. Dit kunnen dove, blinde, down syndroom en meervoudig gehandicapte kinderen zijn. Zijn initiatief heet ChariLove Nigeria. De Nederlandse tak is opgericht op zijn verzoek om te kijken op welke manier we hem in zijn werk kunnen ondersteunen. Dat kan met adviezen, maar ook met donaties. We hebben dit initiatief eerst gelegaliseerd door ons in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Verder hebben we een heleboel vragen richting Chris gestuurd om er achter te komen met wat voor soort bijdragen we hem het beste kunnen ondersteunen. Dat is momenteel de stand van zaken.

Twinbears
We kenden hun knuffels al van het project SGCP in Nepal. In Alkmaar kwamen we ze weer tegen op een wereldmarkt. Het concept is even leuk als eenvoudig. Drie dames breien tweeling knuffels, die met een navelstreng aan elkaar verbonden zijn. Als je een knuffel koopt, knip je de navelstreng door. Een knuffel houd je en de andere gaat op reis naar een kind dat niets heeft. Wij vroegen of we ook kinderen die zo’n knuffel nodig hebben mogen inbrengen en er werd heel enthousiast op deze vraag gereageerd. Dus wie weet zien we de dames in Sri Lanka nog eens met een heleboel knuffels om weg te geven. Als jullie nu eens kijken op www.twinbears.nl zijn er misschien ook manieren om veel knuffels bij hen te kopen. Dit project werkt namelijk aan twee kanten.

Zwervers
Ons huis is verhuurd, dus zijn we gepromoveerd tot zwervers, hetgeen betekent, dat we eerst 3 maanden op het huis van Mieke en Eric op IJburg mochten passen, want zij gingen op ‘wereldreis’ naar Maleisi en Australi. Sinds zij terug zijn logeren we in Heerhugowaard en op IJburg bij onze dochters. Een nachtje hier en daar bij vrienden en familie. We mochten 2 weken op het huis van Marcels ouders passen en de laatste paar weken zitten we in het huis van onze oude buren. Wat een luxe en wat een gastvrijheid allemaal. We voelen ons zwervers en heel erg rijk met zoveel warme mensen om ons heen, want we hebben nog veel meer warme welkomst aanbiedingen ontvangen. Wauw!!!

Bruiloft! Feesten en partijen?
Eind augustus hadden we een Nederlands – Nigeriaanse bruiloft in Amsterdam. Een Nederlandse, waarmee we oktober 2006 in het vliegtuig stapten naar Nigeria, is daar blijven plakken aan een heuse Nigeriaan. Na een proefperiode zijn zij eind augustus in het nederlandse huwelijksbootje gestapt met een fantastisch feest met een hoog VSO gehalte in hartje Amsterdam. Eind december is de bruiloft in Nigeria.

Sri Lanka
Op dit moment bereiden wij ons voor op een project in Sri Lanka via VSO. We vertrekken eind oktober 2010 voor anderhalf jaar. Gelukkig maar, want we zijn het wachten wel een beetje moe. Mart zal het Departement van Social Services ondersteunen in de opzet van ambachtscentra voor oorlogsslachtoffers en gehandicapten. Voor Elly is hetzelfde Departement op zoek naar een nuttige inzet in haar eigen vakgebied. Veel meer weten we er nog niet van, maar dat komt tzt natuurlijk allemaal.

Intussen viel er weer veel te doen… paspoorten, keuring, vaccinaties, tandarts, huisarts, diploma’s, uittreksel huwelijksregister, bewijs van goed gedrag, rijbewijs . . .
VSO Nederland heeft al Tickets gereserveerd en we hebben van hen al een begeleidende brief voor vertrek ontvangen. Het wachten is op de officile uitnodiging van VSO Sri Lanka .

Wat achtergrondinformatie
Intussen hebben we er erg veel zin in, want Sri Lanka is een mooie mix van cultuur en natuur. Het eiland ligt ten oosten van de zuidelijkste punt van India en is zo groot als Belgie en Nederland samen. De hoofdstad Colombo ligt in het westen. Het meeste toerisme is langs de stranden ten zuiden van Colombo. Wij zullen wonen in Trincomalee [kortaf Trinco genoemd] in het noord-oosten. De afstand tussen beide steden is + 260km, goed voor een dagreis, gezien de staat van de wegen. Er moet ook een trein rijden, maar of die functioneert weten we niet. Ook weten we niet of de afstand gevlogen kan worden. We gaan het allemaal ontdekken.

De temperaturen in Trinco zijn het gehele jaar tussen de 24 tot 35� C.
In de maanden maart tot juli regent het in Trinco gemiddeld 28 tot 69 mm en de rest van het jaar zo’n 107 tot 363 mm per maand. In Colombo is het net andersom.
Er is genoeg wild in het land, van olifanten, luipaarden, tropische vogels, hagedissen, apen tot lippenberen. De natuur is prachtig met veel water, hoogland en theetuinen in het midden van het eiland en mooie stranden langs de kust.
En laten we het lekkere eten niet vergeten, dat als basis de door ons zo gewaardeerde curry’s met rjst heeft. Dan zijn er nog de vele [ruines] van Buddhistishe kloosters, Hindu tempels en oude paleizen.
De voornaamste attrakties in en rond Trinco zijn de grote natuurlijke haven, nabijgelegen stranden, een warm water bron, Hindu en Buddha tempels.

Die natuurlijke haven heeft ervoor gezorgd dat de stad achtereenvolgens door Portugezen, Nederlanders, Fransen en Britten is overheerst. Trincomalee ligt in het deel van het land waar voornamelijk Tamil wonen en heeft veel te lijden gehad van de burgeroorlog. Het gevolg hiervan was dat er geen investeringen waren, de industrie stil lag en het achterland leeg liep omdat de bevolking vluchtte voor het aanhoudende geweld.

De Tsunami van 2004 kostte het leven aan 30.000 mensen en beschadigde grote delen van de kust. Het oosten is het zwaarst getroffen, maar door de instabiele politieke situatie en de afwezigheid van toerisme hier, moet er nog deels met de opbouw begonnen worden.

Het noorden van Sri Lanka is lang geassocieerd met de strijd van de Tamil Tijgers voor een onafhankelijke staat. Het lijkt redelijk rustig sinds eind 2008, toen er een [geforceerd] einde kwam aan de gevechten. Laten we hopen dat de deur naar permanente vrede open blijft staan, zodat er met de wederopbouw kan worden begonnen en de bevolking van dit deel van Sri Lanka een kans op ontwikkeling krijgt.

Vanaf november 2010 kun je onze activiteiten in Sri Lanka weer volgen.
We hopen weer met veel mensen onze ervaringen te kunnen delen.

De website is intussen ook weer helemaal bijgewerkt, zodat jullie kunnen zien wat de activiteiten van Stichting Perspective 3000 in de afgelopen periode waren.
Hier zullen we ook voor Sri Lanka, als dat nodig is, weer acties voeren voor kleine projecten, waarbij we mogelijk jullie steun weer hard nodig zullen hebben.
www.perspective3000.org

• 12 Oktober 2010 - 16:20

Ria Schmitz:

Wat leuk dat we jullie weer kunnen gaan volgen. Veel succes en groetjes Ria Schmitz

• 12 Oktober 2010 - 17:42

Wil:

Jullie gaan het vast naar je zin hebben in Sri Lanka. De trein rijdt, ik heb er ingezeten in 2004. Ik was er kort na de tsunami, jullie gaan er heen kort na de oorlog. Er is puin te ruimen. Maar er zijn ook veel gebieden waar het leven gewoon is voortgekabbeld. Er is nog steeds veel te zien en te beleven, en je hoeft niet ver te reizen als je eens even ontspannen en bijkomen wil. Ik wens jullie ook deze keer weer heel veel succes. En aangezien ik in Nederland ben, hoop ik jullie toch wel effetjes te zien voor jullie weer vertrekken. Liefs Wil

• 12 Oktober 2010 - 21:33

Corrie En Co:

succes met de voorbereidingen en tot aankomende donderdag!!! liefs uit Enkhuizen.

• 13 Oktober 2010 - 07:40

Jozef En Els:

Lieve Mart en Elly, we wensen jullie daar een hele mooie tijd toe. (En Elly nog proficiat met je verjaardag.) Als er nog info nodig is over scholing van meervoudig gehandicapten kan dat bij www.visio.org of onderwijsbreda@visio.org (Dat is de geweldige school waar Pleun zit.) Vele groetjes van Pleun, Sofie, Kees en Anneloes, Jozef en Els. xxx

• 13 Oktober 2010 - 10:37

Giny En Hans:

Hey Mart en Elly

Het schiet alweer lekker op zo.
    Nog 2 weken en dan gaan jullie alweer.
    Zo te lezen gaan jullie weer erg genieten van alles wat er te zien en te doen is.
    Ik zal ook zeker jullie reisverslagen met veel plezier lezen.
    We komen nog wel even langs om het fotoboekje terug te brengen en jullie een goede reis te wensen.

Groetjes en een dikke knuffel.
    Giny en Hans