Wát een poppenkast! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Wát een poppenkast! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Wát een poppenkast!

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

20 Augustus 2012 | Sri Lanka, Trincomalee

Augustus 2012
Hoi vrienden, bedankt weer voor jullie stimulerende reacties. Wil, [H]Ans, CoCorrie, Jozef en Els [Carcasonne is prachtig en Griekenland is nog steeds een wéns], Har en Ank [en jullie hebben het tropisch warm deze zomer hoorde ik], én Joke [oeps, moet Mart ws nog achterheen,ik zal hem er aan herinneren]

Daar gaat ie weer:
27 juni, Raaghavi’s verjaardag
Een blij jarig kind uit mijn Engelse klasje buurkinderen komt trakteren op snacks en ijsjes. Ze is 13 geworden. Na de les zijn we bij haar thuis uitgenodigd om mee te eten. Met een cadeautje lopen we erheen en worden blij verwelkomd. We krijgen een bordje met hartige en zoete hapjes en een glaasje fanta. Dan weer een ijsje. Vervolgens de vraag-> eet je je avondeten hier op of neem je het mee naar huis? Blijkt dat ze ‘dinerpakketjes’ hebben klaarstaan die alle gasten na de versnaperingen mee naar huis kunnen nemen. Binnen een klein uurtje waren we weer thuis en eten later een prima maaltijd uit een plastic folietje!!! Wát een feest!
Hetzelfde ritueel is er trouwens bij bruiloften, begrafenissen en andere ‘feestelijkheden’. Gezellig sámen eten kennen ze hier niet zo.
18 juli. Goddelijk eten
Nishanta, een vrijwilligster voor het Moeder Theresahuis én een van mijn Engelse lesclubje, komt ‘tempelhapjes’ brengen. We kregen ze afgelopen zaterdag ook bij de tempel van Tharsini. Als ik het met Josephine wil delen, zegt ze dat ze dat niet kan eten. De reden is dat het eten is dat voor de Hindugoden is bestemd. Het wordt gezegend in de Hindutempel. De Goden eten het echter niet echt op en dus wordt het weer uitgedeeld aan de mensen die de tempel bezoeken. Josephine kan het, als christen, niet eten. Daar zit wat in, zegt Mart. Het is nl. echt Goddelijk eten!!!

19, 26, 27 en 28 juli, 29 en 30 augustus, 13 september. Poppenkast Workshop
Vanuit Bangladesh had ik poppenkastpoppen meegenomen. Echter ik kon er niet veel mee doen hier en dus wilde ik ze aan Stella, een VSO-ster cadeau doen. Stella wil ze namaken met haar activiteitengroep van psychiatrische patienten. Al pratende vroeg ze of ik niet een workshop kon geven hoe die poppenkastpoppen te gebruiken. Om een lang verhaal kort te maken. Ik ga een groepje psychriatische verpleegkindigen en vrijwilligsters die werken met kinderen met kanker en gehandicapte kinderen leren hoe ze verhalen kunnen vertellen met behulp van die poppenkastpoppen. Eerder deed ik al iets dergelijks in Nepal. Een leuk vervolg dus.
De dagen in juli zijn inmiddels geweest en ik heb een paar poppenkastverhalen verteld voor elk van de 3 doelgroepen. Het is heel goed ontvangen. Ik hoorde zelfs dat ze het op YouTube gingen zetten. De echte workshops zijn in augustus en september.

24 juli. Eerste Hulp bij ongelukken les voor Sea the Difference
Op Marts verzoek gaf ik een korte cursus EHBO aan de dames van het Sea the Difference project. Ze waren heel leergierig en nu moeten ze oefenen omdat ze in september nog een ‘examen’ moeten doen van Mart.

27 juli, 29 juli en 1 augustus. Sea the Difference deel 4,
Vergaderen in ons huis om het ingewikkelde projectplan voor Sea the Difference te schrijven. Telkens als je denkt dat het de laatste keer is, horen we dat er nog meer werk aan vast zit. Dat komt deels doordat de eerste aanvraag door Vega Bizz, de donor organisatie, te klein gevonden werd en we daarom het project konden uitbreiden met andere activiteiten waar nog geen geld voor was. Op aanraden van de directeur van Vega Bizz konden we ook een middelgrote bus begroten voor het vervoer van de gehandicapten die in de projecten getraind en aan werk geholpen worden. Zo hebben we nu een begroting van ruim 18 miljoen rupees ingediend, waar we in eerste instantie slechts om 1,4 miljoen gevraagd hadden. En met dat geld kan Arumbugal, de lokale organisatie die de projecten met en voor mensen met een handicap gaat uitvoeren, een bus aanschaffen voor het vervoer van trainees en werknemers, een restaurantje en een vakantiebungalow openen waar horeca personeel getraind wordt en een werkplaats starten waar mensen geleerd wordt hoe souvenirs te maken van schelpen en papier machee. Na de training kunnen die mensen voor Arumbugal gaan produceren en zorgt Arumbugal voor de verkoop. In totaal zullen zo ruim 100 banen gecreeerd worden.

25 juli. Workshop voor Karuna Nivasa.
De staf van Karuna Nivasa is bijna klaar met de training. Ze moesten nu alleen nog leren tekeningen overtrekken met carbonpapier, voor de te borduren kussenslopen. Gelukkig bleek dat niet al te moeilijk voor ze. 27 juli nam ik afscheid als ‘initiator’ van de bezigheidstherapie. Alle deelnemers deden iets in het programma, heel ontroerend, en zelf vertelde ik het verhaal van iemand die gaat vliegen [ik] met poppenkastpoppen. Een groot sukses.

30 juli. Afscheidsuitje met Grace Home meiden naar Isha WaterPark
Ook van mijn groepjes voor Engelse les nam ik afscheid. Eerst kregen Mart en ik een heerlijke lunch. Daarna zijn we met alle meiden en juffen van Grace Home wezen zwemmen in het net geopende ‘zwemparadijs’. Wow, wat heeft iedereen genoten en ze waren het water bijna niet meer uit te krijgen. Een zeer geslaagd uitje dus, voor kinderen zowel als volwassenen.

1 augustus. Oei een slang in de tuin
Josephine is de tuin aan het vegen. Plotseling een kreet. Een slang!! Welke slang heeft een oranje kleur? We weten alleen van de bloedslang, die in Sri Lanka voorkomt.
We gaan kijken, gewapend met de camera. Bij inspectie ziet de slang er dood uit en… een beetje zoetig? Blijkt het een beetje groot uitgevallen snoepgoed te zijn, een soort wijngum.. Pfffft, maar even schrikken was het wel.

6 augustus. Bezoek aan het Parlement!
We hebben een VSO vergadering en daaraan vast zit een bezoekje aan het Parlementsgebouw. Het blijkt een prachtig gebouw te zijn van de Sri Lankaanse architect Bawa. Het vierkante gebouw heeft een koperen dak en een bronzen plafond. In het hart van het gebouw is een soort amfi, waar het parlement bij elkaar komt. Langs de wanden staan koperen vlaggen van alle provincies. De partijen zitten wel strikt gescheiden, anders gaan ze elkaar te lijf, zegt de man die alles toelicht.
Na afloop krijgen we een luxe thee met heerlijke cakejes.

7 augustus. De kinders zijn er!!!!!
Lang naar uitgekeken, maar eindelijk konden we vandaag Runu, Marcel, Ambia en Djamun in onze armen sluiten. Ze blijven 3 weken en we hebben een heel programma. Heerlijk samen!!!

Dat was het, veel liefs en leesplezier weer
Elly en Mart

• 20 Augustus 2012 - 11:36

Ans:

Hi Elly en Mart,
    Zooo leuk om te lezen wat jullie meemaken. En wat heerlijk dat de kinderen op bezoek zijn bij jullie. Geweldig! Heel veel plezier! Hier alles ok. We zijn klaar met het voortgezet onderwijs hier in ons gezin. Ines is geslaagd. En gaat binnenkort studeren en op kamers. Bijna een leeg nest dus... Maar eerst nog met zijn viertjes op vakantie gezellig. Verder alles ok. Ben een boek aan het schrijven over eetbare bloemen. Heerlijk om te doen, ben al zo lang met bloemen aan het experimenteren dat het voldoening geeft om het op te schrijven om het met mensen te gaan delen!
    Heel veel plezier met dat goede werk wat jullie doen! Liefs van (H+)Ans

• 20 Augustus 2012 - 14:36

Marianne:

Lieve mensen,
    Wat een mooie verhalen, ik kon het me allemaal goed voor de geest halen, want ik heb het gezien toen ik in febr. bij jullie was.
    Vooral het afscheid van de zusters moet ontroerend geweest zijn!

Geniet van de vakantie met de kinderen, heel veel plezier en gezelligheid toegewenst en ook groeten aan Tony,

liefs van Marianne

• 20 Augustus 2012 - 22:57

Ria Schmitz:

Fijne vakantie, lijkt me heel leuk dat weerzien!
    Groetjes Ria

• 20 Augustus 2012 - 23:10

Corrie En Co:

hallo Elly en Mart, veel plezier met jullie kinderen en kleinkinderen. wij zitten eerdaags in jullie huisje . groetjes uit een warm Nederland.

• 21 Augustus 2012 - 14:58

Har En Ank:

Hoi Martel,

Nu even internetten in de bieb, want onze computer doet het niet! Later schrijf ik meer!! Het is nu te mooi weer om thuis op een monteur te wachten, dus het kan ff duren.
    Voor nu een dikke zoen en de groetjes uit zonnig Nederland.

• 21 Augustus 2012 - 15:34

Jozef En Els:

Hallo Elly en Mart,
    Hier de scholen alweer begonnen en Jozef gaat woensdag met klassen naar de "Floriade" in Venlo. We waren er zelf ook al geweest, wel weer heel mooi en groot dus niet alles gezien! Ook is iedereen hier druk bezig in de corsotent met plakken, lassen, enz. Ook dahlia's plukken voor andere corso's hoort er bij en dan eind aug. plukken voor ons eigen Zundert's bloemencorso op de 1e zondag in september.
    Dus de laatste 3 dgn. worden er een spijkertje in de bloemen geprikt en worden ze dan op de wagen getikt. Dus er is nog genoeg te doen wat wel super gezellig is met alle mensen van buurtschap Veldstraat. En dan in de optocht kijken wie er gewonnen heeft van de 20 buurtschappen. Spannend en mooi om te zien wat ze allemaal met zoveel mensen samen voor elkaar gekregen hebben!
    Heel veel plezier met jullie familie erbij en geniet van de 3 weken bij elkaar!!!
    Vele groetjes van Jozef en Els en de rest. xxx

• 30 Augustus 2012 - 20:15

Willy En Ton:

Hoi El en Mart,
    Het zit er voor jullie bijna op in Sri-Lanka, eerst nog heerlijk met de kinderen in de weer. Dat doen wij ook, met ze naar het zwembad, kermis en Naturalis, omdat ze ook nog iets nuttigs op doen en wij natuurlijk ook. Van de kermis heb ik blauwe plekken overgehouden en van de lancering over het wildrooster op de skeelers helemaal niets. We hebben ook de nodige uitjes achter de rug, fietsen op de Veluwe en over twee weken gaan we vier weken naar Frankrijk, eerst twee weken in een huisje in de Provence en dan weer twee weken naar Samatan, naar mijn familie om op te passen als zij naar Nederland gaan. Volgende week hebben we het buurtfeest, we hopen op mooi weer.
    Ton en ik hopen dat jullie het heel gezellig met de kinderen hebben/of hebben gehad en wensen jullie een goede terugvlucht naar Nederland.
    Groetjes Ton en Willy

• 04 September 2012 - 19:15

Annelies En Cees:

Genieten met een grote G van de kinderen en kleinkinderen. Van elkaars gezelschap, warmte en liefde.

• 04 September 2012 - 22:56

Jaap En Hil:

He lieverds!!!
    Heer lijk weer even meegenieten in afwachting van jullie thuiskomst en dan in het echie. Komend weekend staat ons feestje geplanned en het wordt mooi weer gelukkig.
    Wat mij betreft doen wij weer een piamaparty als jullie terug zijn :)
    knuf en geniet ze met elkaar, goede reis en tot later!

• 11 Mei 2014 - 12:40

Kathleen:

Dag Elly en Mart,

jullie zijn 2 jaar geleden naar Sri Lanka geweest heb ik gelezen op jullie blog.
    wijzelf zijn daar op huwelijksreis geweest en hebben later 2kinderen uit Sri Lanka geadopteerd.
    Nu ze tieners zijn, zijn wij een beetje met de zoektocht begonnen naar hun roots.
    Van onze oudste dochter weten we niet veel, maar haar ongetrouwde moeder zou als zwangere vrouw naar Karuna Nivasa in Linganagar (Trincomalee)gegaan zijn. Twee weken na de bevalling zou ze vertrokken zijn, en hebben de zusters de baby naar een weeshuis in Colombo gebracht van waaruit wij ze geadopteerd hebben.

Nu las ik op het internet dat Karuna Nivasa eigenlijk een huis is voor opvang van oude en geesteszieke vrouwen.

In het adoptiedossier staat dat de moeder 'niet in staat was' haar kind op te voeden. dat is natuurlijk een zeer rekbaar begrip.
    Had zij effectief een geesteszieke moeder of komen er inderdaad soms ongewild zwangere vrouwen in een vlaag van paniek naar dit tehuis om te bevallen en het kind daar dan achter te laten?
    Het is eigenlijk voor deze laatste zin dat ik u mail.
    U bent in het tehuis geweest, hebt u daar ook zwangere vrouwen gezien, of hebt u er weet van dat dit soms gebeurt?
    Het zou voor ons al een eerste stap in onze zoektocht kunnen zijn.
    Dit alles is gebeurd in het jaar 2000.

Hartelijk dank voor een korte reactie !

met vriendelijke groeten
    Kathleen uit België