CELEBRATIONS! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu CELEBRATIONS! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

CELEBRATIONS!

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

15 Mei 2012 | Sri Lanka, Trincomalee

Mei 2012
Wat een gezellige reacties allemaal. Dat stimuleert erg om ermee door te gaan. Ria, wij gaan begin Nov naar Nepal en ws eind Nov naar B'desh! Wie weet zien we elkaar daar?
Grada knuffel voor Luna!
Els succes met Pleun en de rest.
Hier weer mijn verhaal!

Koninginnedag in Sri Lanka
Vorig jaar om deze tijd waren we nog maar net in Sri Lanka aangekomen en hebben we de viering gemist. Dit jaar zijn we speciaal naar Colombo afgereisd om de Koninginnedagreceptie van de Nederlandse Ambassadeur en zijn vrouw mee te maken én om bij te praten met andere in Sri Lanka wonende Nederlanders. Naast gezellig bijpraten en nieuwe kennissen opdoen hebben we ons natuurlijk ook de echt Nederlandse hapjes zoals haring, paling, kaas, bitterballen en worst laten smaken. Kortom we vonden het de moeite waard. Bovendien was er een boekverkoop waarvan de opbrengst naar een goed doel zou gaan. Mijn suggestie om dit te doneren aan het Moeder Theresahuis in Trincomalee werd gehonoreerd en zo kon ik Rps 30.000 = € 200 aan de zusters overhandigen. Leuk voor hen nietwaar?
De receptie viel overigens samen met de……….

P&G Meeting
Als VSO-er vallen we onder de groep Participation & Governance. Elke 3 maanden komt het groepje dat hieronder valt naar Colombo om ervaringen uit te wisselen over hun werk. Meestal wordt er ook een spreker uitgenodigd. Deze keer was dat Priyanthi van CEPA [Centre for poverty analysis] die o.a. een interessant verhaal had over de manier waarop de overheid te werk was gegaan met de compensatie van mensen die hun grond verloren vanwege aanleg van de snelweg naar het zuiden. Hoewel dit heel goed geregeld was, denkt de overheid dat het te duur is om het bij volgende nieuwe wegen te herhalen……..

4 Mei viering
De Nederlandse Ambassadeur en zijn vrouw waren 4 mei in Trincomalee. Er is een Gemenebest Begraafplaats in Upuveli en Mart en ik gingen daar samen met hen heen om er de doden van de tweede wereldoorlog te herdenken. Naast vele andere nationaliteiten zijn er ook graven van 7 Nederlanders. Het werd een welbestede middag. De plaats ziet er prachtig bijgehouden uit en na uitgebreid rondgekeken te hebben en foto’s van de Nederlandse graven gemaakt te hebben gingen we napraten bij Shivas onder het genot van een glaasje bier.

Sea the Difference
Dit is de Sri Lankaanse versie van ‘Fermento’ in Alkmaar, waar gehandicapten een lunchroom runnen.
Hij is ondergebracht op het nieuwe ‘Usha Waterpark’, waar de mensen in de toekomst kunnen recreeren en zwemmen. De onofficiele opening zou 5 mei plaats vinden en naast andere gasten waren 11 kinderen van de dovenschool en 10 meisjes van Grace Home met hun begeleiders uitgenodigd om de glijbanen en zwembaden als eerste te gebruiken. Tja… en dan staat er nog geen water in de zwembaden en tja… dan komt de eigenaar niet opdagen en tja… daar sta je dan met je mensen, de drankjes en de hapjes ruim 2 uur te wachten in de hitte terwijl er niets gebeurt…
De opening is nu verplaatst naar een nog nader te bepalen tijdstip. Sinds 5 mei proberen ze de zwembaden te vullen, maar door de geringe waterdruk zijn ze, na een week, pas half vol. Tja… Intussen is het park sinds een paar dagen onofficieel open en afgelopen weekend zijn er mondjesmaat wat gasten binnengelopen. We komen hier nog een keer op terug………

Vesak
Vesak is het belangrijkste Budhistische feest van het jaar. De geboorte, de verlichting én het overlijden van Budha worden tijdens dit feest herdacht. Men gelooft dat alledrie de gebeurtenissen tijdens een Vesak Poya [volle maan in de maand mei] plaatsvonden. Veel mensen hangen verlichte lampionnen voor hun huis en er zijn verlichtte platforms met scenes uit het leven van Budha opgesteld op verschillende plaatsen in de steden overal in het land. Verder wordt er ook op veel plekken langs de weg eten uitgedeeld. Alcohol, vlees en vis zijn op die dagen verboden, hoewel…. Hier wordt niet overal even strict mee omgegaan.

Sri Lankaanse Trouwgelofte
9 Mei ging een van de Britse VSO-ers trouwen met zijn Sewandi, een Sri Lankaanse schone. Ze kenden elkaar nog niet zo lang, maar gezien hun leeftijd en het feit dat ze hals over kop verliefd waren geworden, wilden ze er vaart achter zetten. Het was een familieaangelegenheid, want er werd ‘alleen’ nog het boterbriefje getekend. De echte bruiloft vindt ergens in september plaats. Zo heeft het stel zijn intentie duidelijk gemaakt en krijgen ze de kans elkaar wat beter te leren kennen.

De oorlog tegen Dengue begint vandaag!
Dit kopte de krant op 14 mei. Voor alle duidelijkheid, het Nederlandse woord voor Dengue is knokkelkoorts. De ziekte wordt veroorzaakt door de tijgermug. Voorheen was die mug alleen s’morgens actief, maar volgens de overheid is de tijgermug een offensief tegen SL begonnen door nu van s’morgens vroeg tot s’avonds laat te steken! Ook is de tijgermug begonnen zijn eitjes in open waterputten te leggen ipv in de open riolen en stilstaande poeltjes die door de overheid altijd
gecontroleerd en ontsmet worden. Vandaar de oorlogsverklaring. Er is geen remedie tegen knokkelkoorts en je kunt er goed ziek van zijn en zelfs overlijden.
Knuffels van Elly

• 16 Mei 2012 - 08:14

Ton En Willy:

Hoi Mart en Elly,
    Wij zijn inmiddels terug uit Zuid Frankrijk, waar Ton zijn 65e verjaardag heeft gevierd. Het was weer erg gezellig met alle kinderen, behalve dan Rachel en haar gezin i.v.m. Haar zwangerschap.
    Wel veel zieken, er heerste een virus.
    En zes hadden in het begin hun vlucht gemist. Het weer was ook wat minder dan anders, maar dat mocht de pret niet drukken.
    Wat een gedoe met dat zwemparadijs in Tricomalee, dat kun je je hier niet voorstellen dat zoiets gebeurd. Het is bij jullie een stuk warmer dan bij ons. Wat was het bij jullie toen een lekkere temperatuur . Lieve groetjes van ons.

• 16 Mei 2012 - 10:52

Jeen:

Ik heb veel geleerd van de tijd, dat we bij jullie waren.Hier was voor t.v. een dame van 92 jaar, die jogalessen gaf en dat met een nieuwe heup nog steeds met plezier doet.Ik dacht meteen aan Mart.En de slaapthee houden Heriette en ik er ook in!Met mijn rug gaat het goed en ik moet er om denken me in te houden met tillen.Deze oen heeft het best naar zijn zin gehad in Sri lanka,maar die lendewervelbreuk was ook geen grap en er toch mee te zwemmen is toch zeker niet zielig. { vind ik } Jullie doen goed werk en ik volg het echt wel! Nog heel hartelijk bedankt voor alles .Heel veel liefs en groetjes van Jeen.

• 18 Mei 2012 - 13:43

Harry En Ankie:

Lieve Elly en Mart,

Weer een zeer gevarieerd verhaal!! Prachtige foto van het bruidspaar!
    Zo'n zwembadscene hebben we een keer in Turkije meegemaakt. Er was waterschaarste en de eigenaar van de hotelkamers/ camping waar wij zaten had niet genoeg steekpenningen aan de burgervader afgedragen. Het gevolg was dat de concurrent aan de overzijde een vol zwembad had en hij twee weken lang slechts een bodempje water vol beestjes en smurrie. Het kan verkeren!!
    Hier alles o.k! Ank twee weken vrij wegens de nieuwe vakantieregeling en Har gewoon na het hemelvaartweekend aan de slag. Verschil moet er zijn, vind ik!!
    De winterjas kon de afgelopen week 's morgens nog vol overtuiging aan ( 7 gr!!). We hopen op beter weer, maar met een goed boek op de bank is het ook best te doen!!!!
    Groetjes en knuffel, Har en Ank.

• 25 Mei 2012 - 07:38

Jozef En Els Bullens:

Hoi Elly en Mart,
    Hier bij Breda in Ulvenhout heb je ook een lunchroom waar een lieve groep gehandicapten heel leuk hun best doen, het heet "De uitdaging". En je kunt er heerlijk gezellig eten!
    Met Pleun gaat het goed op het DAC en ook de deeltaxi gaat best prima.
    Ze heeft iedere dag leuke dagbesteding en logeert nu 3 nachten per week rondom het weekend.
    Sofie zal per 1 juli weer thuis "op kamers wonen" en wanneer ze klaar is met haar studie, zal ze werk moeten vinden om op zich zelf te wonen.
    Kees red zich heel goed en komt zo eens in de week even bijkletsen.
    Jozef zit alweer in de examens met de leerlingen en krijgt van hun dan toch altijd weer leuke bedankjes.
    Zelf wen ik ook al wel aan de varanderingen en ga vanavond maar weer voor de fijne ontspannening naar de badmintonclub.
    We hadden wel genoten in Praag, om 5 dagen met ons 2tjes even te genieten van vele mooie dingen daar.
    Heel veel groetjes van Jozef en Els. xxx

• 27 Mei 2012 - 05:56

Sophie:

koninginnedag?? nooit van gehoord! mooie foto's en verhalen weer! groetjes uit melbourne xxx