Dagboek stories - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Dagboek stories - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Dagboek stories

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

28 Februari 2012 | Sri Lanka, Trincomalee

Februari 2012

Niet voor de poes!
‘Onze’ poezen komen regelmatig kijken of er wat te bikken valt. Een ervan behandelen we met zalf, maar al vindt ze het heerlijk om ingesmeerd te worden, ze vindt het nog heerlijker om te mekkeren dat het etenstijd is. Ze springt gerust door het door mij aangebrachte muggennet met all paniek erna om er weer uit te komen nadien . . . en de gaten in het net natuurlijk grrr.
Poes nr 2 is zwanger en sinds een dag weg. . . . ws om te bevallen! Ben benieuwd naar de kleintjes!

Regentijd?
Het is maar kort regentijd geweest, van oktober tot december en sindsdien alleen af en toe een bui. De temperaturen lopen weer aardig op tot het in april weer op zijn heetst zal zijn. Droog seizoen dus, maar er bloeien volop bloemen overal. Alleen wil het in de tuin nog steeds niet zo lukken al geven we nog zoveel water en verzamelt Mart ijverig koeienmest!!! De bananenbomen doen het echter goed. Er hangen trossen aan 4 bomen en een 5de heeft een bloem! De touwtjes die Mart spant om de bonen en de pompoenen in te laten klimmen worden consequent door de eekhoorns doorgeknaagd, en de jonge bonen worden met blad en al door de apen geroofd, maar jullie kennen hem; de aanhouder wint! Vraag is alleen wie in dit geval de aanhouder is.

Op de hoek van onze straat . . .
Staat een soldaat. De loop van zijn geweer naar beneden gericht, maar zijn vinger aan de trekker.
Hij loopt heen en weer.
Bij de hoek van de volgende straat staan drie soldaten en vervolgens staan ze bij elke hoek van straten bij ons in de buurt. Op de kruispunten is bovendien veel politie aanwezig.
Zodra je onze wijk uit bent zijn er minder, maar kom je weer in onze buurt, hé, daar staan ze weer.
Is dat bijzonder? Nou nee.

Zondagmorgen
Er wordt op ons hek geklopt. Twee militairen die naar binnen willen. Waar is het voor? Vraagt Mart. Ze willen langs hem heen lopen. Sir, wat komt u doen? Ze steken één vinger op. Sir? Ze steken twéé vingers op. Sir? Ze spreken geen woord Engels én geen woord Tamil, maar het wordt duidelijk dat ze willen weten hoeveel personen hier wonen. [Dat weten we inmiddels uit ervaring] Twee dus.
Is dit bijzonder? Nou nee.

Het is ongeveer de 5de keer in de 10 maanden dat we hier wonen dat dit gebeurt.
Soms is het politie, soms mannen met een formulier dat ingevuld moet worden. Onveranderlijk spreken ze aléén Singalees en het is duidelijk ‘controle’!!
Zijn ze bang? Nou ja.

Zijn ze intimiderend? Voor ons niet, maar voor de mensen in deze voornamelijk Tamil wijk?
Nou ja!

Aktienieuws!
We staan er niet alleen voor!
Dat hebben we gemerkt met onze aktie om kleuters naar school te sturen.
In totaal 30 donors [ waarvan 2 in Amerika] sponsoren met elkaar 33 kinderen!! Fantastisch! Inmiddels heeft iedereen de gegevens van zijn of haar kinderen ontvangen. Allemaal ontzettend bedankt!!
De Sun Children varen er wel bij

Bedankt weer voor de reacties!!! Blijf schrijven a.j.b.
Liefs Elly en Mart

• 28 Februari 2012 - 16:13

Giny:

Leuk hoor , kittens snap dat je dat spannend vind.
    Ja wie het langer volhouden ??
    hahahahaha
    wel spannend allemaal hoor militairen met geweren.

lieve groetjes voor alletwee.
    Giny , Hans en kids

• 28 Februari 2012 - 16:14

Giny:

haha lees het terug en zie dat ik een woord ben vergeten.
    Er moet staan "wie zal het langer volhouden"

• 28 Februari 2012 - 17:22

Ans Koster:

Best wel heftig, zo met van die controles en bewaking. Jullie zijn er misschien al aan gewend? Poeh, hier in Nl zijn we natuurlijk niks gewend. Maar toch zou ik gerust een paar dagen bij jullie willen zijn om te helpen met de pompoenen en alle bloemen te ruiken. En om te zien en ervaren hoe jullie het hebben daar. Interessant om te lezen en een klein beetje, heel klein beetje idee te hebben van jullie leven daar!
    Liefs uit Avenhorn,
    Ans

• 28 Februari 2012 - 22:32

Corrie En Co:

hoi Elly en Mart, leuk weer wat van jullie avonturen te lezen. hier begint de lente, lammetjes worden geboren en krokussen bloeien. heerlijk.. bedankt voor de sponsoring van Co, het is gestort. we hopen dat jullie even tijd hebben om te lunchen als jullie in Nederland zijn, liefs uit Enkhuizen.

• 01 Maart 2012 - 10:30

Jozef En Els.:

Met dieren om je heen heb je altijd wat extra te doen maar je krijgt er ook veel voor terug... Ons hondje Dibbes die nu 10 jaar is heeft laatst 2 grote operaties gehad om tumoren e.d. weg te laten halen en ze is weer goed herstelt, dus wie weet is ze nog wel verschillende jaren bij ons. Pleun wil iedere avond nog even knuffelen met Dibbes, als Sofie thuis is maakt ze graag met Dibbes een flinke wandeling en Kees met Anneloes laten haar ook graag samen uit. Jozef 's morgens en ik 's avonds, ja dat doe je graag voor je huisdier en verder heeft ze maar een "hondenleven" (ahum)!
    We hebben nog niet veel te melden over hoe we de zorg voor Pleun moeten gaan regelen als ze van school naar de dagbesteding gaat na April, daarover zijn we nog in gesprek.
    Jozef heeft veel geklust in Kees zijn woning in de carnavalsvakantie dus dat ziet er daar nu opgefrist uit en kan Kees gaan overhuizen. Eind maart zal hij er wel gaan wonen en fijn dat het in Zundert is, dan zullen we hem nog vaak zien. Dat hij nog maar vaak gezellig binnen komt waaien!
    Hopelijk komen jullie na ruim 200 dagen ook weer eens bij ons...
    Vele groetjes van de hele familie Bullens. xxx

• 04 Maart 2012 - 14:45

Ria Schmitz:

Hoi Elly en Mart,
    Inmidddels weer in Nederland, zie ik dat jullie aktie voor de schoolkinderen in Bangladesh mij ontgaan is. Ik had in Bangladesh en Nepal ook veel internet problemen en heb regelmatig mijn brievenbus geleegd zonder het te lezen.
    Is er nog behoefte aan sponsoring van een kind voor school, want dat vind ik wel een leuk idee omdat ik zelf ook zo vaak in Bangladesh werk.
    Misschien willen jullie het laten, weten.
    Verder veel succes met jullie werk.
    Voor mij zit het er weer even op voor dit keer, op naar de volgende plannen.
    Gr Ria

• 05 Maart 2012 - 15:03

Harry En Ankie:

Lieve Martel,
    Met katten beleef je altijd wat! Zondag een kamer vol visite bij een oud-collega thuis. Bij wie springt de kat tot drie keer toe op schoot terwijl het slachtoffer een gebakje zit te eten?... Juist! Har is weer aan het werk en ik heb nog een week vakantie! Goed te doen!
    Geweldig, he, dat alle Sun Children onder de pannen zijn! Doe zo voort!!!!
    Heel veel liefs uit Alkmaar, Harry en Ankie.