NEPAL, feest van herkenning!!! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu NEPAL, feest van herkenning!!! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

NEPAL, feest van herkenning!!!

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

26 November 2012 | Nepal, Pokhara

Lieve allemaal,
Allereerst weer bedankt voor de reacties op de blog van oktober. Heerlijk dat mensen je nieuws blijven volgen.

Daar gaat ie dus weer!!!
Na een prima reis zijn we ‘geland’ in Nepal en het lijkt of we er nooit zijn weggeweest.
Madan van Souvenir Guesthouse kwam ons van het vliegveld halen en de eerste 2 dagen zaten we lekker in Thamel, de touristenwijk van Kathmandu met zijn souvenirwinkeltjes en lekker eettentjes. Het was heerlijk er weer doorheen te slenteren.

De voorberieding van de Hygiene Training.
Direct op zondag hadden we een vergadering met SGCP om e.e.a. af te spreken voor de Hygiene Training. Daar maakte ik kennis met Rashmi, die de training samen met mij gaat geven. We doen 3 trainingen van 5 dagdelen naast elkaar, waarvan het eerste deel eind november en de resterende vier in maart 2013. De training begint steeds meer vorm te krijgen en Rashmi en ik gaan hem bespreken als ik weer terug ben in Kathmandu.

Blue Heaven Guest House in Pokhara.
Maandags zijn we naar Pokhara gereisd met de Greenline Bus, samen met Asmita, de vrouw van Binod. We logeren in Binods Guesthouse ‘Blue Heaven’ en dat heeft veel weg van het vroegere ‘Lake City’. Het ligt echter centraler in Pokhara en op dit moment is het volgeboekt tot eind december; een goed teken. Binod is een uitstekende gastheer en we voelen ons erg thuis bij hem en horen van al zijn gasten hetzelfde, of ze nu Nepali, Indiers, Maleisiers, Koreanen, Fransen of Nederlanders zijn.

Tihar Festival in Pokhara.
In Pokhara hebben we eerst het Tihar Festival gevierd [ het lichtjesfeest]. Het is een 5 dagen durend feest. De 1ste dag worden de kraaien geeerd, de 2de dag zijn de honden aan de beurt en de 3de dag de koeien. Die laatste 2 dieren zie je dan met bloemenslingers om rondlopen. De 4de dag is om Lakhsmi, een godin, te eren en rijkdom te vragen. De 5de dag tenslotte is Bhai [jongere broer] dag. Zussen moeten dan hun broers eren door ze te zegenen en een regenboogstip op het voorhoofd te tekenen en wat drinken, zoetigheid en noten te geven.

Baje
We bezochten Baje, een 78 jaar oude vriend uit 2006, die nog steeds redelijk gezond is. Ook ontmoetten we en Prem en Durga, vrienden van de Mandala boekwinkel. Natuurlijk moesten we meteen meeeten!!! Helemaal geen straf.

Op het moment zit ik dit te schrijven op het dakterras van Blue Heaven, vanwaar we de besneeuwde toppen van de Annapurna’s prachtig kunnen zien. We zitten op de ondergaande zon te wachten.

Trekking
De ochtend dat we naar Jomson zouden vliegen voor een 8 daagse trekking, werd de vlucht afgelast omdat het te hard waaide in Jomson. Het kleine vliegtuigje kan dan niet opstijgen of landen.
Daarom besloten we een alternatieve route te lopen.
Mensen, wat hebben we genoten. Met de taxi afgezet bij een looppad en vandaaraf klimmen, hoger en hoger. Pokhara is op 800m en uiteindelijk zijn we tot 2240m hoogte gewandeld. Voor Nepal niet zo hoog, maar voor ons hoog genoeg. Zeven dagen genieten, klimmen, dalen, kleine dorpjes, de sneeuwtoppen steeds vanaf een ander punt zien. We vergapen ons aan de zonsopgang en zonsondergang. We herinneren ons het eiland van de zon in Bolivia. We gingen baden bij een warmwaterbron!!! En steeds die sneeuwtoppen, watervallen, berg rivieren, landschappen, vriendelijke Nepali. Het is eigenlijk niet in woorden uit te drukken, maar een absolute aanrader voor avontuurlijke genieters zoals wij.
Nou hier laat ik het maar even bij. Veel leesplezier en tot de volgende blog. Ik zie uit naar jullie reacties.
Liefs Elly en Mart

• 26 November 2012 - 11:00

Rob Leek:

Namaste Mart en Elly..

wat een feest he, Nepal..... vergeet trouwens niet, dat het voor een aantal Nepalezen ook
    weer feest is, dat jullie er (weer) zijn.......!! Want ook daar doen jullie weer goed werk.

groeten, Rob

• 26 November 2012 - 12:30

Zussie:

kijk weer helemaal in jullie element......doen jullie goed dikke knuf XX

• 26 November 2012 - 16:41

Marianne Vreeburg:

Lieve mensen,

Wat een heerlijk en mooi verhaal, ik smul helemaal mee en wens jullie nog een goede tijd toe.
    Nou, ik kom echt een keer die kant op, het begint bij mij ook te kriebelen.
    Zo'n trek lijkt me om na te volgen, niet te hoog, want daar zijn mijn longen niet meer zo goed voor.
    Geniet en ga door met jullie inspirerende werk,
    liefs en groeten van Marianne

• 26 November 2012 - 17:26

Co En Corrie:

Wat heerlijk dat jullie zo genieten, tot motgen!!!!!!!

• 26 November 2012 - 19:05

Wil En Ton:

Hoi El en Mart,
    Wat leuk om weer wat van jullie te horen. Het klinkt allemaal heel goed. Blijven jullie lang? Dan kunnen we jullie weer opzoeken. Ik ben momenteel met een fotocursus bezig en Nepal lijkt mij een land om op de foto te zetten. Ook zit ik op een koor waar we wereldmuziek zingen. Dat lijkt mij ook goed klinken in de bergen van Nepal. We zitten hier vlak voor Sinterklaas, dus dat wordt weer gedichten maken. Allemaal gezellig. Deze maand passen we weer veel op. Esther een week naar Californië en dan gaan de kinderen gezamenlijk naar Bristol op vakantie, dan moet er ook weer opgepast worden. Is allemaal leuk, je bent blij dat je het kan doen.
    Genieten jullie lekker van Nepal. Groetjes Ton en Willy

• 27 November 2012 - 00:28

Els:

Wat een mooie foto's en weer mooie verhalen!
    Hier met 24 pers. van de familie gevierd dat ons pa en ons ma 55 jaar getrouwd zijn, geweldig dat ze nog samen zijn in redelijk goede gezondheid.
    Zondag gaan we met Jozef zijn familie met ongeveer 30 pers. sinterklaas vieren, kadodobbelen, ieder neemt 3 kleine kadootjes mee en wie weet wat je krijgt.
    Gezelligheid moeten we samen maken!
    Geniet van de kleinste dingen...
    Vele groetjes van Jozef en Els en familie. xxx

• 27 November 2012 - 03:00

Ria:

klinkt zo bekend en vertrouwd. veel plezier en succes weer met jullie goede werken, vanuit Bangladesh. Ria

• 28 November 2012 - 15:58

Jonas:

Ik wil supergraag een keer met opa en oma samen naar dat land, naar Nepal.
    xxxJonas

• 30 November 2012 - 16:46

Harry En Ankie:

Hoi luitjes,

Wat heerlijk dat jullie wederom zo skoftig genieten! Het komt over in de tekst en ook in de geweldig leuke foto's. We genieten lekker mee.
    Hier staat "alles"in het teken van de Sint. Ik geniet het meest van de kleutergroepen waar ze dagelijks als sint en pieten uitgedost door de gangen huppelen. Van de week zelfs een sinterklazina, dus mijn dag was helemaal goed!!
    Gisterochtend eerste gladde weggetjes, dus de fietsvaardigheid gaat weer beproefd worden, hihi!! Maar nu heerlijk weekend.
    Heel veel liefs en groetjes vanachter de kachel, Ank.

• 01 December 2012 - 22:52

Hilly:

Dag lieverds, stoere lui....
    Vandaag door de duinen van Schoorel gelopen, 15 a 20 km gaat alweer. Jip. Natte paddestoelen en bomen, natte koeien "Black Aberdeen Angus" -sen. De jongen lagen rondom het pad en weken voor geen meter. Vaders en moeders stonden een stukje verderop en bleven ons volgen met hun oren. Zo leuk! Op het strand stond een straf windje, via de Kerf weer landinwaarts. Als jullie terug zijn is dit een mooie om op een zondag van te genieten met elkaar.
    Het weer is noal wisselvallig momenteel, soms een loeizwarte lucht met zonverlichte bomen op de voorgrond dan weer loodgrijs van alle neerslag, soms hagel.
    Overmorgen wordt Roisin 1 jaar en dat wordt morgen alvast gevierd, de schat heeft inmiddels 5 tandjes en misschien al wel 6 aangezien zij afgelopen woensdag een hele rode wang had en nogal snel moe en aan het huilen, ik ben benieuwd.
    Met Marika ben ik vorige week vrijdag naar een gave uitvoering van Romeo en Juliette geweestin in Hoorn, uitgevoerd door het Scapinoballet. Ongelooflijk goed! In plaats van een klassiek orkest stonden en zaten er 6 mensen voor het toneel met drums en trommels, 1 klavier, 1 trekharmonika en verder echt alleen ritmeinstrumenten. Super gaaf en nog steeds nagenieten van een gevoelig en spannend modern ballet.
    Wel lieve lui, dat was het zo'n een beetje voorlopig.
    Heel veel succes met je cursus El, vertrouw op je groep, zij redden je als het nodig is hahaha,
    Liefs Hil

• 03 December 2012 - 16:22

Susanne Groot:

Hoi elly en Mart
    Bedankt voor het doorsturen van de foto's Leuk. Inmiddels weer terug in druilerig nederland. Doe het rustig aan, nog last van de gekneusde ribben. Leuk om jullie ontmoet te hebben. Ik volg jullie op deze site.
    Tot in april groetjes susanne

Verslag uit: Nepal, Pokhara

NOVEMBER 2012

LAATSTE NIEUWS van SRI LANKA
Op 24 oktober werd het ‘Sea the Difference’ project in Trincomalee feestelijk geopend door de Premier van de Oost Provincie en de Ambassadeur van de USA. Helaas hebben wij dit gemist, maar het is toch een mooie kroon op het werk van Mart. Het cafe/winkeltje in het ISHA Waterpark kan dan gebouwd worden. Het OpleidingsCentrum voor gehandicapten kan geopend en ingericht worden en er kan een start gemaakt worden met de bouw van een recreatiebungalow. Dit 3in1 project zal in de toekomst aan zo’n 140 gehandicapten een baan en/of opleiding bieden.
Krishnaa, van Arumbugal www.arumbugal.org heeft de algehele supervisie en we hebben er het volste vertrouwen in dat hij dat goed zal doen. Het is een project dat 4 jaar looptijd heeft en waar Mart een financiering van € 110.000 voor heeft gerealiseerd. We zullen het op afstand volgen.

Verder missen we natuurlijk de warmte en onze wekelijkse duik in zee. We missen de lekkere Sri Lankaanse curry’s en de ‘narsi guru’ en de ‘work noodles’ .
We missen onze nieuwe vrienden ook, vooral met de wetenschap dat het lang zal duren voor we ze zullen terugzien.

VERBLIJF IN NL
Op het moment dat ik dit schrijf zijn we aan het eind van ons verblijf in NL en tja, we worden een beetje geleefd. We zien de kinderen heerlijk vaak en natuurlijk hebben we weer heel wat vrienden en familiebezoeken gehad en afgelegd. Dat zullen we straks wel weer missen. Internet gebruiken we bij de dochters thuis of via een pre-paid dongel, dus dat staat op een lager pitje momenteel en dat zal tijdens ons verblijf in Nepal en Bangladesh ws zo blijven, omdat we vaak buiten internet bereikbare lokaties gaan verblijven.
We zaten deze weken weer in ‘ons’ vakantiehuisje, dus dat is heerlijk. Dat wordt straks voor een paar maanden verhuurd. Ons huis in Alkmaar is ook weer leeg, maar we hopen er zo snel mogelijk nog huurders voor ‘n paar maanden voor te vinden, dus als jullie iemand weten die tijdelijke woonruimte zoekt, houden we ons aanbevolen.

Intussen ben ik ook op de basisschool Laterna Magica in Amsterdam geweest. Die school wil een scholenband met de Bagi Islamia Government School in Shoula, Bangladesh. Dit is de school van Eyanur, het Sun Child van onze kleinzoon Jonas. Ik heb al twee keer heel leuk met een groep kinderen van Laterna Magica gesproken. Zij zitten vol vragen, die ik doorsluis naar Salam. Tzt komen dan de antwoorden via mail binnen en die geef ik dan weer door aan de school.
Hopelijk ontstaat er zo een uitwisseling tussen kinderen hier en kinderen daar.
Voor de zomervakantie kregen we € 60, door de kinderen van Laterna Magica verdiend in hun ‘winkeltje’. Het geld is besteed aan teken- en schrijfmateriaal voor alle kinderen van Eyanur’s klas. Ook de onderwijzers kregen een pakketje.

REIS NAAR NEPAL
Eind juli ontving ik het officiele verzoek vanuit Nepal, SGCP, www.shbn.nl om een Hygienetraining te geven aan een centrum voor kinderen met hersenletsel. Dat vormgeven was een aardig klusje voor de weken hier in NL. Ik wil er niet teveel theory in verwerken, maar de mensen vooral later ervaren en ontdekken wat het belang van hygiene is. Dan is er meer kans dat er ook wat met de uitkomsten gedaan wordt. Een leuke uitdaging dus. De SGCP is dezelfde organisatie waar Mart in 2009 een paar maanden gewerkt heeft als management adviseur.
In november gaan we naar Nepal en de training ter plekke voorbereiden met afspraken en opdrachten. In maart 2013 volgt dan de echte training.

Verder kijken we uit naar het weerzien met onze Nepalese vrienden, natuurlijk naar het lekkere eten daar en naar een korte trekking die we in er gaan doen.

BANGLADESH
Ook kijken we uit naar ons verblijf in Bangladesh in de tussenliggende maanden december, januari en februari. We hebben net de visa binnen, dus dat is ook al geregeld. We zullen het er lekker druk hebben. In Dhaka gaan we knuffels afleveren bij het SUN CHILD HOME, waar intussen 27 meisjes wonen. De knuffels zijn gedoneerd door TWINBEARS. www.twinbears.nl

Naast projectbezoeken gaan we alle door jullie en ons gepronsorde SUN CHILDREN bezoeken. Het project heeft problemen door wisselingen van personeel, zowel op het hoofdkantoor in Dhaka als op dorpsnivo in Shoula. Daardoor hebben we nog steeds niet de volledige rapportage ontvangen, zoals afgesproken in een Overeenkomst die we met DCI/RSC gesloten hebben. Door er zelf te gaan kijken hopen we alle benodigde informatie te verzamelen en er achter te komen wat het project aan vragen en behoeften heeft. We denken hierbij niet zozeer aan grote donaties als wel aan zelf-sturende trainingen, zodat de mensen in Shoula alles in de toekomst in eigen handen kunnen houden. Spannend, dat wel, en we zijn benieuwd, maar ook optimistisch over de uitkomst.
Salams grote droom is van Shoula een model dorp te maken, waar mensen zelf het heft in handen hebben en aktie ondernemen voor de verbetering van hun omstandigheden. Alle donateurs van de SUN CHILDREN hebben intussen bericht ontvangen op welke basisscholen de kleuters van vorig jaar nu zitten. Alle kleuters gaan regelmatig naar school en het gaat ze goed.
De ene school draait wat beter dan de andere. We ontdekten dat er niet 2, maar 4 basisscholen in de regio Shoula zijn. 2 overheidsscholen en 2 andere scholen.

Nou dat was het voor het moment. Vanuit Nepal komt onze volgende blog. Bedankt voor alle fijne, ontroerende, lieve, gezellige en lekkere ontmoetingen van de afgelopen weken.
We zullen jullie missen!
Elly en Mart