WE GAAN DOOR MET DE AKTIE - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu WE GAAN DOOR MET DE AKTIE - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

WE GAAN DOOR MET DE AKTIE

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

13 September 2015 | Nepal, Kathmandu

Beste mensen allemaal,
Het gaat goed met de aktie voor Nepal. Tijd dus voor een nieuwe update. De resultaten tot nu toe heb ik net op onze website gezet, maar hier wil ik het ‘verhaal’ nog wel even kwijt.

AKTIE NEPAL
Na de grote aardbevingen in Nepal op 25 april en 12 mei 2015 zijn wij een AKTIE begonnen.
Wij organiseren benefietetentjes voor.....

SATHYA UDDHYAN RESIDENTIAL SCHOOL
Deze school voor kansarme kinderen werd door Rashmi Kafle, een goede bekende van ons, opgezet. Zij werkte eerst in Tamel, de toeristenwijk in Kathmandu, waar veel zwerfkinderen zijn en kinderen die hun ouders helpen met het uitzoeken en opruimen van huisvuil.
Sinds een paar jaar is de school verplaatst naar Bungamati, zo’n 10 km buiten Kathmandu. Op verzoek van ouders en kinderen is dit een school waar de kinderen ook kunnen slapen.
Zij vangt inmiddels zo’n 40 kinderen op.
Door de aardbevingen en de hevige naschokken is het gebouw dat zij voor haar school huurde zo zwaar beschadigd dat de kinderen er niet veilig meer in kunnen wonen. Ze gebruiken alleen nog de begane grond van de school, zodat ze snel weg kunnen als er een nieuwe aardschok komt. Doordat dat een stuk kleiner is, is de helft van de kinderen tijdelijk naar huis.
We gaan haar helpen met de bouw van een nieuw ‘eigen’ thuis.

Na overleg wat haar eerste stappen zouden zijn bleek dat zij al langer de wens koesterde om het gehuurde gebouw te verruilen voor een eigen school. Zij had daar al een klein stukje grond op een helling voor gekocht. Te klein om een school annex woongebouw op te bouwen. Omdat de aardbeving de nieuwbouw erg urgent maakte heeft zij, met hulp van Perspectief 3000, nu het ernaast gelegen stukje grond erbij kunnen kopen en er vlakke terrassen op kunnen maken.

Er is intussen ook een bouwplan. Heel verstandig gaat zij voorlopig voor pre-fab, zodat het er snel kan staan, zonder gigantische bouwkosten. Ook zal deze pre-fab minimaal 15 jaar mee kunnen gaan en daarmee tijd creeren voor een volgende fase. We dringen er wel op aan dat in ieder geval de fundering stevig en aardbevingbestendig moet zijn. Samen met haar dienden we het plan in bij Stichting Wilde Ganzen, zodat het wellicht wat gemakkelijker te realiseren wordt. Mart heeft daar binnenkort een afspraak over.

DE BENEFIETETENTJES!!!
Daarvan zijn er intussen al een paar geweest. Heel gezellig, met heel verschillende groepen mensen, die samen gingen koken en daarna gingen eten. Wij konden over het project, Nepal en de Wilde Ganzen vertellen en zij konden via Perspectief 3000 hun bijdrage leveren. Wij vinden het een fantastische manier om een stukje over te brengen van wat ons drijft dit te doen en onafhankelijk van elkaar geven de meesten ook aan dat zij het heel leuk vinden om op deze manier kennis te nemen van zo’n doel en zo’n land.
Ook nieuwsgierig geworden?? Dan nodigen we jullie uit om ook in te tekenen voor een Benefietetentje.
Je kunt naast jezelf, ook je kinderen, vrienden en familie laten inschrijven. Per keer kunnen minimaal 10 en maximaal 20 personen deelnemen. Behalve bij ons in Alkmaar kun je bijvoorbeeld ook het etentje en/of workshop bij jou thuis laten plaatsvinden. Je hoeft alleen de telefoon te pakken of te mailen en dan prikken we samen een datum.
Tot nu toe brachten ze € 1.660,- op. Jullie snappen dat we dat bedrag graag op deze leuke en gezellige manier willen verhogen.

NEPAL BISHAL SHRESTHA
Bishal is iemand die we kennen van de keren dat we in Nepal woonden i.v.m. de diverse projecten waar we werkten. Hij organiseerde na de aardbeving direct noodhulp voor een paar kleine dorpen rondom Kathmandu, die getroffen waren. Naast de directe noodhulp organiseerde hij bijeenkomsten voor dorpskinderen om de trauma’s van de aardbevingen en de naschokken te verwerken. Vervolgens heeft hij, samen met de mensen, een basisschooltje, Singha Devi Primary School, in een van die dorpen herbouwd. Natuurlijk wil ook hij doorgaan met zijn werk.

Kijk voor meer informatie en de laatste stand van zaken op:
www.perspective3000.org

GEEN TIJD VOOR VERVELING
In november willen we weer naar Nepal gaan en bij beide projecten gaan kijken. We houden jullie op de hoogte.
Tussen de bedrijven door hebben we nog een goede vriendin helpen verhuizen van Haarlem naar Alkmaar. Zij is daar in een aanleunwoning komen wonen.

Groetjes weer van
Elly en Mart

• 13 September 2015 - 10:01

Ankie:

We zullen doorgaan!
    Weer een mooi verslag van alle activiteiten.
    We zullen het eten voor Nepal links en rechts aanbevelen. Het was leuk, leerzaam en vooral ook errug lekker!
    Groetjes en xx, Ank.

Elly en Mart

Hallo allemaal, Welkom op ons nieuwe dagboek. Hierop kun je onze belevenissen van 29 november tot 19 april in Nepal volgen. Steekwoorden zijn Kathmandu, Gehandicapte kinderen, Management ondersteuning, besneeuwde bergtoppen, Nepalese vrienden en nog veel meer. Om onze belevenissen te kunnen volgen moet je je weer aanmelden. De aanmelding is strikt persoonlijk en kan alleen door ons gezien worden. We vinden het erg leuk als je op een nieuwsbrief reageert, al is het maar met een paar woorden. Groetjes van Elly en Mart

Actief sinds 12 Okt. 2009