Handen wassen en tanden poetsen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Handen wassen en tanden poetsen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Handen wassen en tanden poetsen

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

30 November 2015 | Nepal, Kathmandu

WEBLOG DECEMBER 2015
Beste allemaal,
Het einde van ons bezoek aan Nepal is in zicht. We hebben een erg nuttige tijd gehad hier.
Op de valreep nog een Bhanda [staking], tja tijdens een bezoek aan Nepal is daar bijna niet aan te ontkomen.
Laten we alles eens even de revue laten passeren.

Sathya Uddhyan
Ten eerste waren we natuurlijk hier om naar Rashmi's project te kijken. We lieten al weten dat Wilde Ganzen akkoord was met de nieuwbouw van haar school Sathya Uddhyan.
Op de bouwlokatie bleek dat de gebouwen, zoals op de eerdere tekening was aangegeven niet klopte. Na verscheidene metingen en gesprekken met de aannemer is er nu een nieuwe bouwtekening gemaakt, die overigens nog steeds niet helemaal klopt, maar al wel meer aan de werkelijkheid beantwoord.

Van de 40 kinderen zijn er intussen 20 weer aanwezig. Ze kamperen nog steeds in een par ruimtes van hun oude school. Meer kinderen kunnen er echter voorlopig nog niet terecht. Dat betekent dat schooljaar 2015 ws als verloren beschouwd moet worden.

Tandenpoetsen
Met de kinderen die wel aanwezig waren deden we een tandenpoetles. Kijk maar naar de foto's. We hadden tandenborstels en tubetjes tandpasta gekregen van onze tandarts EDM en die waren een groot succes.

Developed Nepal
Board meeting
We hebben een aantal gesprekken gehad met Bishal, de founder van Developed Nepal. Ook hebben we een bijeenkomst van zijn vrijwilligers bijgewoond. Hij heeft er ongeveer 50, waarvan meer dan de helft aanwezig was. Een bijzonder leuke groep jonge mensen.

Handenwasles in Chundevi
Vervolgens maakten we een handenwas aktie op het schooltje Chundevi mee. Zeer wel bestede dag, maar je bent een hoop reistijd kwijt om op zo'n plekje te komen.

Schoolgebouw in Dolalghat, Kavre
Tot slot hebben we nog de school bezocht die we samen hebben herbouwd in het district Kavre, het plaatsje ligt vlakbij Dolalghat. Dit schooltje ligt in een door de aardbevingen zwaar getroffen gebied. Het dorp dat we bezochten bestaat uit 28 huishoudens, die allemaal hun huis kwijt zijn. Ze wonen in tenten en golfplaten hutjes en er is nog geen zicht op hulp van de overheid.
Het schooltje bedient kinderen van 3 dorpen uit de armste gezinnen. Zij kunnen intussen weer naar school. Ze hebben nog grote behoefte aan schoon drinkwater, omdat de drinkwatervoorziening ook vernield is. Developed Nepal gaat ons hiervoor een begroting sturen.
De reis ernaartoe was een hele onderneming. Om 8u van huis en een half uurtje lopen tot we met een minibusje naar het buspark konden en vandaaruit 3 uur met de lokale bus naar Dolalghat, waar we rond 2u 'smiddags aankwamen. Daar eerst maar dal-bhat eten [rijst met linzensaus] met een lekker geroosterd visje erbij. Dan 3 kwartier lopen bergop naar het dorp. Wat een ravage!!! Zie de foto's.
De reis terug in omgekeerde volgorde, met dien verstande dat we het busgedeelte grotendeels opeengepakt staande moetsen doen. Toen we tegen half 8 's avonds weer in Kathmandu waren, was ik behoorlijk moe en wagenziek. Het laatste stukje namen we dan ook een taxi, dat gaat een stuk sneller.

Bhaktapur Durbar Square
We hebben 2 dagen in Bhaktapur rondgelopen. We waren nieuwsgierig wat voor vernielingen de aardbevingen aan het historische centrum haddeen gebracht. Twee tempels zijn verdwenen en verder vooral veel huizen beschadigd in de omliggende wijken. Wat opvalt is dat veelal de huizen die opgebouwd zijn uit natuursteen en leem de dupe zijn geworden. Vandaar dat het in de dorpen zo rampzalig verlopen is, waar meestal alleen dat soort huizen staan. De, in onze ogen, krakkemikkig gebouwde huizen van gebakken steen en cement zijn wonderwel overeind gebleven.
Het tehuis voor meervoudig gehandicapte kinderen Swarga, dat we bezochten omdat we de oprichter, Krishna Kaita kenden, staat er gelukkig nog. Hij heeft een goed lopend huis voor 17 kinderen en geeft daarnaast nog fysio aan een aantal kinderen uit de omgeving.

Kathmandu Durbar Square
Daar is het een grote ravage. Tempels zijn verdwenen en het paleis is heel erg beschadigd. Treurig om te zien. Ook Bim Tower, een van de markante gebouwen in Kathmandu is er niet meer, maar er zijn plannen om alles weer te herbouwen. De vraag is alleen wanneer?

Patan
Ons guesthouse in Patan staat er gelukkig nog, maar het aangrenzende oude huis is beschadigd. Een van de woningen is onbewoonbaar en het dak is er af. Van de Banglamuki tempel, de enige die 5 verdiepingen had is de top verdwenen. Gevolg, nog slechts 4 verdiepingen. We dachten eerst, het valt mee, tot we de verdiepingen gingen tellen.

Zondag was er Bhanda [staking] en moesten we ons laatste bezoek aan Sathya Uddhyan een dag verschuiven. We hebben de dag nuttig besteed met shoppen en alvast de koffers pakken.
En dan is er ook nog de oliecrisis hier. Rijen en rijen taxi's, bussen en brommers voor de benzinepompen. Ook rijen gasflessen. De smog stijgt enorm, want veel mensen gaan weer op hout koken.

Groetjes weer en we zijn bijna weer thuis
Elly en Mart

• 30 November 2015 - 14:27

Ankie:

Hoi Mart en Elly,

Weer een interessant verslag van jullie bezigheden in Nepal.
    Ik wens jullie alvast een prettige terugreis.
    Groetjes en tot ziens,
    Ank.

• 30 November 2015 - 18:28

Corrie En Co:

lieve Elly en Mart, altijd leuk om te lezen en zo herkenbaar. De dorpen hopen wij nog te gaan bezoeken de volgende keer. Fijn dat alles goed is gegaan en dat Mart lekker bezig was o a in Daphakhel. Een heel goede reis en de groetjes aan Rashmi, tot gauw dan kletsen we lekker bij, liefs uit Enkhuizen.

• 01 December 2015 - 12:21

Wil:

Mijn leven lijkt een eitje vergeleken bij wat jullie allemaal ondernemen. Jullie zullen nog wel een paar keer terug moeten zo te lezen. Hopelijk is het vervoer dan al weer een beetje verbeterd. Dat zijn de dingen die je begint te voelen in de verouderende botten!

Ik hoop dat de terugreis wat minder avontuurlijk is.

liefs

Wil