Ons werk op SGCP en BCS. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Ons werk op SGCP en BCS. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Ons werk op SGCP en BCS.

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

21 Januari 2010 | Nepal, Pātan

2010 Januari
Hallo allemaal,
Tijd voor weer wat nieuws vanuit Nepal.

Het werk op SGCP
Mart is met veel plezier begonnen aan zijn adviserende taak bij de SGCP, het centrum voor ernstig gehandicapte kinderen in Dhapakel. Algemene informatie over SGCP hebben we jullie eerder geschreven. [kijk anders nog even op de website www.perspective3000.org en/of een eerdere brief op deze blog . Allereerst is Mart erg blij met de prettige werkomgeving en werksfeer. Ook heeft hij een goede en open samenwerking met de manager van het SGCP, Mr. Bimal, degene die hij adviseert. Het centrum op zich ziet er perfect uit en is goed geoutilleerd. Dat hebben we ook wel anders gezien.
In de afgelopen weken heeft Mart een goed inzicht gekregen in de organisatie en de zwakke punten hierin. Hij heeft een eerste lijst met aanbevelingen besproken en men is begonnen met de uitwerking . Mart gaat als eerste een workshop Interne Communicatie geven en daarnaast een Coachingstraject opzetten voor het team van de Afdeling Speciaal Onderwijs. Natuurlijk gaat niet alles goed. Zo heeft de administratie de laatste weken keihard gewerkt om de achterstand in uitgaven voor 15 januari bij te werken voor de donoren. Komt er een serviceman die alle computers formatteerd en weg al het werk! Sorry, geen back-up. . .
Mr. Bimal heeft een uitgebreid netwerk en is goed geinformeerd over de instellingen en andere NGO’s die met gehandicapte kinderen te maken hebben .
Mart loopt elke dag naar een kruispunt van waar hij op het busje van de SGCP kan stappen, dat ook de medewerkers en de kinderen ophaalt. In een kwartiertje rijden ze dan de 10km naar Dhapakel .

Het werk op BCS
Elly is, wat later dan Mart, ook begonnen met haar adviserende taak bij de BCS [Brick Children School]. Dit is een seizoenschool voor kinderen van arbeiders van de steenfabrieken ten oosten van Patan. Jonge kinderen komen met hun ouders mee als zij voor een half jaar hun dorp verlaten om in de steenfabrieken te gaan werken. De kinderen missen dan een half jaar school en kunnen de draad, eenmaal terug in het dorp, niet meer oppakken. De BCS probeert die leemte te vullen, zodat zij bij terugkomst in het dorp zich kunnen aansluiten bij hun klas. Er zitten zo’n 160 kinderen verdeeld over 2 gebouwtjes op de school voor groep 2 t/m 7. De eerste indrukken zijn erg positief. De leerkrachten en de coordinator gaan erg prettig met elkaar en de kinderen om. Naast het verplichte lesprogramma is er ruimte voor spel, [voor]lezen, zingen en tekenen. De hygiene is beter dan in de overheidsscholen die ik gezien heb. Op verzoek van de coordinator Mevr. Anita is mijn voorzichtige advies tot nu toe, er op gericht te kijken hoe de fabriekseigenaren en de voormannen, de ouders, leerkrachten en de kinderen actiever bij het geheel betrokken kunnen worden. Dit idee is heel positief ontvangen en zal samen met de betrokkenen verder worden uitgewerkt.
Om te beginnen is er een extra ouderbijeenkomst geweest, waar iedereen heel blij mee was.
Volgende week ga ik een korte workshop geven aan de juffen over verhaaltjes vertellen en spelletjes doen met de groep. [Energizers] Ook dat lijkt me erg leuk. Jullie horen er nog van.
Naast de basisschool zijn er ook dagelijks 2 groepen naailessen voor beginners en gevorderden.
Ook komt 1x per week de dokter om de zieke kinderen te onderzoeken. Deze 2 activiteiten heb ik nog niet echt bezocht, dus hierover volgt later meer.
Ik loop overigens eerst een half uur naar Mevr. Anita’s huis en stap dan samen met haar op een lokaal mini busje, dat ons voor 15 cent, samen met nog zeker 20 anderen, naar Sano Gaon brengt, waar de schooltjes zijn.

Vrije tijd na werk
In Nepal is een zesdaagse werkweek, van zondag t/m vrijdag, maar ach, met de regelmatige Hindoe feestdagen en Stakingen [Banda] is er natuurlijk ook genoeg tijd om naast het werk andere zaken te gaan doen. Daar zal ik de volgende keer weer over schrijven.
Voor nu wens ik jullie weer veel leesplezier en liefs van
Elly en Mart

• 21 Januari 2010 - 11:05

Sophie:

heey oom en tante, nog een gelukkig nieuw jaar! leuk om jullie verslagen te lezen, fijn dat het daar zo goed gaat! ja ja ik hou jullie in de gaten hoor! Hier gaat t ook goed, druk aan het studeren en wachten tot de sneeuw gaat smelten. zit met spanning af te wachten of ik volgend jaar voor een semester in kaapstad geplaatst wordt... jullie horen het nog! XX je nichtje

• 21 Januari 2010 - 11:32

Giny :

Hey Mart en Elly

Leuk verslag weer en zo te lezen hebben jullie het erg naar je zin.

Lieve groet Giny en Hans

• 21 Januari 2010 - 11:37

Wil:

Hoi Mart en Elly

Blij te horen dat het jullie zo goed gaat. Marilyn was vorige week hier en daar moeten jullie de hartelijke groeten van hebben.

Mel is inmiddels in Lesotho aangekomen, ik volg hem in februari.

veel liefs

Wil

• 21 Januari 2010 - 12:19

Corrie En Co:

hoi Elly en Mart, fijn jullie verhalen te horen. doe ze allemaal maar weer de groeten en jullie kunnen ze vertellen dat we toch dit jaar in November een week 2 of komen.Kadootje van een van onze sponsors, tevens familie.
    liefs vanuit Enkhuizen.

• 21 Januari 2010 - 14:06

Marianne:

Met interesse jullie verslag gelezen, ben nu zelf in Thailand op mijn oude plekje, wie weet volgend jaar bij jullie.
    Veel succes met alles, liefs en groeten van Marianne

• 24 Januari 2010 - 14:19

Eef:

Leuk, één en al positivisme! Klinkt alsof het iets vlotter loopt dan in Afrika. Succes! Groetjes Eef

• 24 Januari 2010 - 22:08

Monique (Kaduna):

Hee pa en ma!
    Het klinkt heel goed, interessant werk. En zeker weten dat jullie een enorme impact kunnen hebben. Het is duidelijk dat julie het naar je zin hebben. Ik zie al uit naar het volgende bericht! Groeten vanuit Nigeria!

• 28 Januari 2010 - 17:18

Ans Koster:

Heej Mart en Elly,
    wat leuk om te lezen wat jullie doen; en wat een mooie foto's. Hier in Avenhorn alles ok. We hadden heel veel sneeuw deze winter. En ik heb geschaatst; heerlijk. Veel succes daar en liefs van Ans + fam

• 29 Januari 2010 - 10:12

Jozef En Els.:

Wel geweldig wat jullie doen voor al die kinderen die zo afhankelijk zijn van de goede zorgen van de mensen om hun heen. En dan ook nog een werkweek van zondag t/m vrijdag dus 6 dagen en een "vrije zaterdag" waar ook nog wel veel hulp nodig zal zijn. Toch is het belangrijk om zelf ook op tijd bij te tanken.
    Succes met alles daar. Vele groetjes van Pleun,Sofie,Kees(en Anneloes), Jozef en Els xxx xxx

• 06 Februari 2010 - 18:35

Annelies En Cees:

Wat een prachtig werk en geweldige foto,s.
    Fijn dat jullie genieten. Het spat er af.

groetjes Cees en Annelies