Kerstbrief 2009 - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Kerstbrief 2009 - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Kerstbrief 2009

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

27 December 2009 | Nepal, Pātan

Allemaal FIJNE FEESTDAGEN en een HEEL FIJN EN GEZOND 2010

In het begin van een nieuwe plek is er altijd zoveel te ontdekken, dat het moeilijk is me aan de frequentie van 1x per maand te houden. Daarom een extraatje deze maand.

KERSTBAZAAR
Het was dit jaar niet nodig om zelf op een kerstbazaar te staan, maar we werden wel uitgenodigd om er een in het luxe Summit Hotel te bezoeken. De SGCP was er met een stand aanwezig en zo liepen we vorige week nu eens als ‘rijke’ buitenlander te winkelen op een bazaar i.p.v. er spullen te verkopen zoals in Nigeria. Weer eens een andere ervaring.

BANDA
Net 2 weken in Nepal en we hebben onze eerste Banda al weer gehad. Banda betekent “dicht” en het houdt in dat de ene of de andere partij afkondigt dat op een bepaalde dag alle winkels dicht moeten blijven en het openbaar vervoer niet mag rijden De reden voor de banda was een treffen tussen arme landloze mensen in het westen van Nepal en de politie. De mensen hadden een stuk bos bezet en de politie wilde ze weer verjagen. Gevolg 10 doden en vele gewonden. Als protest tegen deze harde actie werd er in het hele land een dag gestaakt.

KAPPER
Mart had zich er in Nederland al op verheugd. In Nepal zou hij naar de kapper gaan, omdat die na het knippen ook een goede massage doen. Jammer genoeg was zijn Nepalees nog niet toereikend en de kapper sprak geen Engels. Gevolg, de tondeuze ging erover heen!! Mart kon nog net zijn baard redden. Nu loopt hij rond met een kale knikker en moet een hoed opzetten vanwege de kou, maar de massage was heerlijk vond hij en de volgende keer zal hij beter opletten. Kosten 1,25 Euro.

LOAD SHEDDING
Ook in Nepal zijn er meer mensen die electra willen dan het electriciteitsnet aan kan, dus delen ze het. Elke dag zijn er een paar uren zonder stroom. Dat zijn we gewend vanuit Nigeria. Hier echter is er een net schema, waar ze zich aan houden en heb je of ‘s morgens of ‘s middags 2 uur geen stroom en ook ‘s avonds 2 uur niks. Daar is mee te leven, al gaan we dan ‘s avonds vroeg naar bed, want het is bar koud als er geen stroom is en we ons electrische kacheltje dan niet aan kunnen doen.

TEMPELS
In Nepal zijn maar 2 tempels met een pagoda van 5 verdiepingen hoog en wij hebben het voorrecht op een van die twee, de Kumbeshwor uit te kijken als we op het dakterras zitten te ontbijten. (Bijna elk huis heeft hier een dakterras.) Er naast is de veelbezochte Banglamukhi tempel. Eromheen kleinere tempeltjes en waterbassins, samen een heel complex. We lopen elke dag door Patan en ontdekken steeds meer tempels en stupa’s. Natuurlijk is er Durbar Square, waar het oude koninklijk paleis tot museum is gemaakt, maar waar ook veel temples staan, maar je kunt op elke hoek van de straat en bij elk huizenblok tegen een tempel, stupa of klooster aanlopen. We kijken onze ogen dan ook uit en genieten er enorm van om gewoon op straat rond te lopen, langs de winkeltjes, de restaurantjes en langs al die temples. De Nepalese cultuur is verweven met de godsdienst en ieder die het zich kan permiteren heeft zijn eigen heiligdom gebouwd.

NEWARI HUIZEN
De Newari is een Nepalese bevolkingsgroep, die beroemd is om het mooie houtsnijwerk dat ze maken. Dat is terug te zien in de temples, maar ook in hun typische stijl van huizenbouw. Een feest voor het oog en gelukkig is de Kathmandu Vallei tot UNESCO erfgoed verklaard, zodat er steeds meer huizen oude opgeknapt worden. Ook worden er nieuwe huizen geheel in de oude stijl gebouwd.

Veel leesplezier weer gewenst en laat via een berichtje even weten wat je ervan vond.

Liefs van Elly en Mart

• 27 December 2009 - 13:51

Giny En Hans:

Allereerst jullie ook hele fijne feestdagen en alle goeds voor 2010.
    Wat een heerlijk stukje weer om te lezen.Zo komen we heel wat over nepal te weten.
    Ik heb wel moeten lachen om het stukje van de kapper.
    Ik ben benieuwd wat jullie de komende tijd allemaal weer meemaken.

Lieve groetjes Giny , Hans en kids

• 27 December 2009 - 14:54

Corrie En Co:

een kale Mart dat heeft ook wel wat. jullie ook fijne jaarwisseling en een gezond 2010. wij gaan zo naar onze oudste dochter om daar met onze kinderen en kleinkinderen 3e kerstdag te vieren. de sneeuw is weg en het regent weer eens, echt Hollands. doe ze allemaal maar de groetjes en tot mails, liefs uit Enkhuizen.

• 27 December 2009 - 15:46

Marianne:

Hoi lieve mensen,
    Mooi verhaal, arme Mart met de kale knikker. Zijn er geen geitenharen toupetjes te koop?
    Ik zie het weer helemaal voor me zoals jullie daar rondwandelen. Elke dag zon natuurlijk.
    Wanneer jullie er een projekt voor jaren beginnen kom ik ook....
    Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar toegewenst, succes met het werk, goede gezondheid en ook veel plezier,
    liefs en groeten van Marianne

• 27 December 2009 - 15:52

Else:

Wij wensen jullie ook een voorspoedig 2010
    Geniet in elk geval van al het moois dat Nepal heeft te bieden, de relatieve veiligheid en de relaxte sfeer.
    Ik hoop binnenkort weer op PUM-missie te gaan, ditmaal naar een Russische stad aan de Wolga

groeten
    Gerben en Else

• 27 December 2009 - 17:10

Frits & Sandra:

Hoi Elly en Mart,

Leuk om te lezen! We hebben het helemaal voor ogen hoe jullie daar rondlopen... leuk he? Tja, die load shedding, in de Filipijnen hebben ze het ook en wordt het brown out genoemd. Hier in Nederland is het allemaal maar heel gewoon dat er altijd volop electriciteit is. Nu helemaal met al die kerstverlichting overal.

De kapper daar hebben wij nooit aangedurfd, hoor.

Ik zou nu best in Nepal willen zitten op een dak / roof top restaurant in het zonnetje... heerlijk. Hier is het erg koud.

Groetjes,

Frits en Sandra

• 28 December 2009 - 21:58

Thea Vaarties:

Hallo Elly en Mart,
    We wensen jullie beiden een zinvolle en plezierige tijd in Nepal en alle goeds voor het nieuwe jaar toe!
    Hartelijke groet, Hans en Thea

• 29 December 2009 - 09:32

Harry En Ankie:

Lieve bold and beautiful,

Met Mart valt er toch altijd wel wat bijzonders te beleven, haha!! Volgens mij kan hij zo'n kaal knikkertje nog hebben ook!! Is er al een foto beschikbaar??
    We hebben wederom erg genoten van jullie verslag.
    Alvast een heel gezellig oud en nieuw gewenst en voor 2010 veel geluk en gezondheid voor jullie beiden!!
    Dikke kus uit Alkmaar van Har en Ank.

• 29 December 2009 - 11:30

W.sietsma@zonnet.nl:

Hoi Mart en Elly, leuk om het verslag van jullie te lezen. En...Mart haar groeit weer aan. Misschien kun je ook massages laten doen zonder te knippen?
    Wij zijn tijdens de kerstdagen een week naar Duitsland geweest. veel wandelingen in de sneeuw, rond het vriespunt. Alles ziet er dan zo mooi uit, maar 24 graden zon is ook heerlijk. Volgens mij genieten jullie van alles in Nepal. Tot mails in 2010. Groetjes Ton en Willy

• 03 Januari 2010 - 16:59

Ria En Freek:

Hallo Elly en Mart,

Allereerst wensen wij jullie alle goeds toe in 2010.
    Fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en jullie draai weer hebben gevonden.
    Wij vinden het leuk op deze manier over jullie verblijf geinformeerd te worden. Geniet van jullie verblijf,

Groet Ria en Freek

• 18 Januari 2010 - 10:53

Arodenborgkool@hetne:

Dag Mart en Elly, leuk om wat van jullie te lezen .
    En fijn dat jullie mee denken over Charilove.
    Ik wens jullie een goede tijd daar in Nepal ,
    en we houden elkaar op de hoogte via de mail.
    groet van Adri.