Aangename reis naar Nepal - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu Aangename reis naar Nepal - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

Aangename reis naar Nepal

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

02 December 2009 | Nepal, Pātan

Patan, 2 december 2009
Hierbij het bericht dat we veilig in Nepal zijn aangekomen. We vlogen met ArkeFly en vertrokken precies op tijd. Na een kortetank stop in Bahrein, kwamen we 16.10 uur aan op het vliegveld van Kathmandu. Het is hier 4 uur en 3 kwartier later.

We werden opgewacht door onze vriend Binod, die vervoer had geregeld en 3 mensen namens SGCP. Een ervan bleek de concierge te zijn van het guesthouse waar we de komende 4 ½ maand zullen wonen, Hr Bhoj Raj Shrestha.
Het huis is vlakbij Durbar Square in Patan, het historische centrum. Het telt 5 etages. Bhoj Raj woont beneden met zijn vrouw, zijn dochter en 2 zonen.
Wij hebben een ruime kamer op de 1ste , waar nog een 2de kamer is. Het toilet is op de gang. De 2de verdieping heeft ook 2 kamers met toilet op de gang. De 3de verdieping heeft nog een kamer en er is een ruime woonkeuken. Op de 4de verdieping tenslotte is de warme!! Douche en het dakterras, met nog een extra dakterras erboven.
Hier kun je ’s morgens lekker opwarmen in het zonnetje, want het is winter in Nepal en het huis is koud en onverwarmd. De dagtemperatuur is mometnteel + 22C terwijl het ‘s nachts rond de 5C is. Het wordt nog kouder de komende 2 maanden, waarna het weer langzaam gaat opwarmen.

De entree heeft van die mooie houtsnijwerk deuren en ramen en komt uit op een binnenplaatsje. Achter dat plaatsje is het huis, dat OB Nest Kobahal heet. Dit is een speciaal guesthouse voor vrijwilligers van SGCP.
Vanaf het dakterras kijken we op een hindoetempel, de Bangla Mukhi. Dit is een pagode met 5 verdiepingen, met vijver en meerder gebouwen en een muur eromheen. Dewijk heet Kumbeshwor.
Durbar Square is 5 min lopen en er zijn daar nog meer mooie tempels, het oude koninklijk paleis, dat nu museum is. Verder veel straatjes met winkeltjes en restaurantjes.
Overdag zijn we gisteren al naar het SGCP geweest. Een verzameling nieuwe gebouwen, die deels nog op inrichting wachten. We werden rondgeleid door Mr Bimal en voorgesteld aan diverse medewerkers. Er liepen ook een aantal Nederlandse, Duitse, Australische vrijwilligers rond. Vrnl jonge mensen die hier stage lopen, maar ook iemand die helpt het lesprogramma goed vorm te geven. Voor we vertrokken konden we nog momo’s [deegballetjes gevuld met vlees] kopen bij de Kantine, voor 30Rps = 30 cent.
Gisterenavond zaten we op het dakterras van een restaurantje aan Durbar Square te eten,[dahl/bhat. Linzensaus met rijst, het nationale eten hier] terwijl er muziek en een dienst was in de tempel naast ons. Het licht gaat ’s avonds gedurende 2 uur uit en het was donker, maar volle maan. De ‘priester’ liep met een olielampje over het balkon van de pagode, een heel mooi enn devoot gezicht. Dat was alles wat Mart te wensen had.
Mart is vandaag alleen met Mr Bimal op stap. Ik kreeg vandaag bezoek van de dochter van de eigenaar, mevr Pranisha, die een 2de set sleutels kwam brengen en kwam kijken of alles naar wens was. We kregen een extra deken, want vooral Mart had het koud gehad vannacht.
Volgende keer hoop ik wat meer te kunnen schrijven over wat Mart zoal doet en wat mijn aktiviteiten zullen worden.
Veel leesplezier weer en groeten van Elly en Mart

• 02 December 2009 - 11:10

Corrie & Co:

Nou Elly, dat klinkt allemaal heel gezellig. Een warm onthaal en natuurlijk heel leuk om Binod weer te zien! Mart heeft het al helemaal naar zijn zin op de koude nacht na dan. Maar dat kan opgelost worden met een deken. Wij hopen dat de 1e indrukken bij de SGCP ook positief zijn en dat hij al zijn lusten zal kunnen botvieren. Er is veel te doen.....heel veel succes en de groetjes aan iedereen.

• 02 December 2009 - 11:49

Henny En Cees:

Blij te horen dat jullie goed zijn aangekomen en heerlijk temperatuurtje overdag. Geniet en tot hoors.

• 02 December 2009 - 13:41

Cor En Corrie Van Di:

Succes, na de eerste hobbel.
    Geniet van het land en de mensen. En, werk ze.
    Zoek en vindt mijn zusje, met haar dochter!!! Zij zullen er van opkijken.

• 02 December 2009 - 16:44

Marianne:

Hoi Mart en Elly,
    Wat zijn jullie toch een snelle schrijvers!!!!!
    Leuk om het te lezen en ik kon het me weer helemaal voorstellen.
    Ben zelf ook verschillende malen in Patan geweest.
    Heel veel succes met de start van jullie nieuwe projekt en tot de volgende brief,
    Liefs van Marianne

• 03 December 2009 - 13:30

Rob:

Beste Mart en Elly,
    Fijn om te lezen dat jullie zo'n goede woonplek hebben gevonden. Dat maakt het werken toch een stuk prettiger.
    Is de Arke vlucht jullie goed bevallen?
    En een tip voor Mart: in de trekkingshops in Thamel kun je heerlijk warme lange onderbroeken kopen!!
    een warm namaste,

rob

• 03 December 2009 - 16:40

Jose:

Lieve Elly en Mart
    Het is weer een plezier om van jullie te horen.
    En tot nu lijkt alles naar goede zin te zijn.
    Veel succes met jullie activiteiten en geniet er ook van met elkaar.

• 04 December 2009 - 14:27

Marjan:

Fijn dat jullie goed op de bestemming zijn aangekomen.
    maak er wat van en vooral genieten.
    dikke kus X smak

• 04 December 2009 - 18:30

Hallo Mart en Elly,

Ik kreeg net een enthousiast emailtje van Ria en Eva uit Nepal. De cadeautjes zijn goed aangekomen. Zij waren er erg door verrast en blij mee. Toch nog een beetje Sinterklaas!
    Bedankt voor de snelle service.
    Groeten,

Cor en Corrie

• 04 December 2009 - 22:00

Poonam & Eugene:

Heel er leuk om te horen dat jullie goed aangekomen zijn en alles klinkt allemaal heel gezellig. op donderdag (gisteren ) bij de Hema kwam ik Runu tegen en zij is zo blij dat zij ook naar Nepal gaat volgende jaar !!!! zij zag er erg blij uit!!!!
    heel veel succes voor komende maand.
    Namaste
    Poonam en Eugene

• 06 December 2009 - 12:19

Diana:

Dat is een goede start! Ik wens jullie veel mooie momenten toe en leef met jullie mee via deze mooie verhalen.
    Kus Diana

• 15 December 2009 - 12:12

Frits En Sandra:

Hoi Mart en Elly, dank voor jullie mailtje. We vinden het heel interessant om te lezen wat jullie allemaal doen in Nepal! Groetjes aan Binod en succes met jullie goed werk, Frits en Sandra

• 16 December 2009 - 10:31

Martin&Marieke:

Oef, ik krijg heimwee....

Lang geleden dat wij iets van ons hebben laten horen, maar ik heb af en toe wel jullie verslagen gelezen. Jullie zijn weer een hele ervaring rijker geworden.

En nu terug in Nepal. Te gek! Martin en ik kunnen onze reiskriebels ook niet meer onderdrukken. We hebben het plan om van de zomer voor langere tijd naar het buitenland te gaan. Dan voor een jaar of 2 te gaan werken. Niks concreets nog natuurlijk :-).

Mochten jullie een keer richting Pokhara gaan (geen stakingen meer toch?) doe dan de groetjes aan ons Didi. hihi.

Groetjes Martin&Marieke

• 16 December 2009 - 11:13

Grada Van Welzen:

Lieve Elly en Mart,
    Fijn dat jullie zo'n voorspoedige reis hebben gehad, en nu lekker in een ruime kamer zitten.
    Hier is het overdag nu - en te verwachting is dat er in het weekend voor het eerst op natuurijs kan worden geschaatst.
    Deze week verwachten ze ook nog sneeuw, al zijn het bij ons geen bergtoppen, boomtoppen zijn ook mooi met sneeuw.
    Ook namens Dirk wens ik jullie ook een hele fijne en gezegende Kerstdagen toe en alle goeds voor 2010.
    Dikke knuffel Grada.

• 16 December 2009 - 11:29

Willie :

Ha Elly and Mart, hoe gaat het met jullie? wat leuk Nepal! niet ver van India! Tal en Leshem hebben ongeveer 2 maanden een trek gedaan , het was voor leshem zijn Bar Mitzva! hoe lang denken jullie in Nepal te blijven? hartelijk Groet en dikke zoen
    Willie

• 16 December 2009 - 13:41

Ingrid Grootveld:

Dag Mart en Elly, wat een verrassing om te lezen dat jullie in Nepal zijn. Ik had jullie blog een tijdje niet meer gelezen en verkeerde in de veronderstelling dat het nog Afrika was. Ik blijf jullie zeker volgen, in Azie ligt nog een stukje van mijn hart.Veel succes met jullie plannen en ook een gezond en inspirerend nieuw jaar voor jullie en je dierbaren gewenst.

• 16 December 2009 - 14:23

Annemiek Reynders:

Namasté, Mart en Elly

Als jullie tijd en zin hebben, zou je ook eens een bezoekje kunnen brengen aan de thankawinkel van onze vriend narayan Shrestha! (leerden we 8 jaar geleden kennen via André, je weet wel, in Pokhara!)Deze heet Traditional Arts and Handicraft, ligt vlakbij Durbar Square. Narayan heeft zijn schouder gebroken in een accident, al weken geleden, maar geneest niet zo best.... Heb niet begrepen of het zijn sleutelbeen is of ander bot.
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen, dit was even een koste snelle reactie, "van herkenning"!
    Hartelijke groeten van Annemiek (Tilburg)

• 16 December 2009 - 17:58

Willy En Ton:

Lieve Mart en Elly, goed om te lezen, dat jullie het in Nepal naar het zin hebben. Ten eerste wensen wij jullie een heel fijne feestdagen en een gelukkig en succesvol 2010. Doen ze daar ook aan kerstdagen?
    Ton en ik hopen dat wij veel goede dingen van jullie zullen horen.
    Groetjes van Ton en Willy

• 17 December 2009 - 08:38

Jozef En Els:

Lieve Elly en Mart.

Vanuit Zundert vast warme kerstgoetjes en een gezond 2010 met vele mooie momenten.

Heel veel knuffels van Pleun, Sofie, Kees, Jozef en Els. En een pootje van Dibbes.

• 17 December 2009 - 14:51

Johan En Inge:

Beste Elly en Mart,
    Fijn dat jullie op een mooie plek terecht zijn gekomen. Wel een groot verschil in dag- en nacht temperatuur! Hopelijk wordt het 's nachts niet al te koud in zo'n onverwarmd huis.
    Een heel goede tijd in Nepal, een mooie Kersttijd en een gelukkig en gezond 2010 toegewenst!

• 24 December 2009 - 14:15

Elly en Mart,

Wij weten niet of kerstmis gevierd wordt in dat verre oord. Wat ons betreft in ieder geval fijne dagen, een goed uiteinde en een heel goed 2010 gewenst.

Groeten,

Cor en Corrie

• 24 December 2009 - 15:33

Cor En Ineke:

Allereest hartelijk dank voor de speciale hanger en flesopener!
    Wens jullie een gezellige kerst, hopelijk vieren jullie daar ook de gezelligheid samen!
    Was het gezellig jullie receptie bij Geestmerambacht?
    Je merkt wij zijn moementeel niet echt actief!
    Zijn heel blij met de hanger, eindelijk weer dit symbool om mijn nek.
    Hier is alles wit, een echte witte kerst. Wat lef dat jullie speciaal naar ons kwamen de hanger te brengen en jammer dat we niet thuis waren.
    Wensen jullie een fijne tijd in Nepal.
    Liefdevolle groet
    Cor en Ineke

• 25 December 2009 - 10:06

Harry En Ankie:

Lieve Mart en elly,

Een beetje late reactie, maar hopelijk valt het nog binnen de marge!!
    Het is eerste kerstdag en de regen smelt langzaam de sneeuw weg!!
    Gaat alles goed met jullie? Ik vermoed dat de tweede brief eraan zit te komen en dan zijn we weer geheel bijgepraat.
    Met ons alles goed;veel op en neer naar het ziekenhuis in deze kerstvakantie, want mijn moeder heeft haar heup gebroken!!
    Fijne dagen!!
    Vanuit Alkmaar heel veel groetjes en een dikke zoen van Harry en Ankie.

• 25 December 2009 - 10:32

Nanne:

Mooie ervaringen! Fijne kerstdagen met veel momo's?! Hier in Nederland was het zo glad met de sneeuw dat ik een ernstig auto ongeluk heb gehad. Auto toal loss. Dus nu een gekneusde ribbenkast. Nepal lijkt me wat kleurrijker nu. Veel plezier en succes! Liefs

• 26 December 2009 - 15:37

Cees En Annelies:

Dag luitjes
    Een wat late reactie, maar uit een goed hart. Fijn dat jullie veilig en wel zijn aangekomen en wat ik lees is de huisvesting goed te doen. We blijven jullie volgen en wensen jullie al het goede toe.
    Hartelijke groet Cees en Annelies

• 26 December 2009 - 15:38