OP WEG!! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu OP WEG!! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

OP WEG!!

Door: Elly en Mart

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

24 April 2012 | Sri Lanka, Trincomalee

Hallo allemaal,

Waar blijft die nieuwsbrief deze keer? Zijn ze soms met vakantie? Goed geraden!!

Op weg met Mieke & Co
Het begint eigenlijk al met Kerstmis, als Mieke & Co in Sri lanka op bezoek komen.
We maken een rondje Sri Lanka, waarbij we vooral lekker vaak zwemmen en aan het strand te vinden zijn met elkaar. Ook heerlijk bijpraten hoort erbij. Negombo strand, het Nederlandse Fort in Galle, Kandy, Trincomalee en weer terug naar Negombo.

Op weg met Marianne
Mieke & Co vertrekken half januari weer, begin februari komt Marianne, die ik ophaal van het vliegveld. Samen met haar ga ik nóg een rondje Sri Lanka doen. Deze keer met een auto met chauffeur (Tony) voor de eerste 6 dagen, omdat de trein naar het zuiden niet rijdt i.v.m. werkzaamheden aan het spoor! Het voordeel is dat Tony ook de hotelletjes regelt. We zaten aan het strand in Hikkaduwa, lekker zwemmen dus en we ontmoetten er Yajanthe. Hij en zijn vrouw hebben een duikschool zowel in Hikkaduwa als in Upuveli [bij ons] en daar ken ik hem van. Vervolgens nogmaals lekker slenteren in het Nederlandse Fort in Galle, een van de best bewaarde Forten in Sri Lanka en door naar een hotel aan het strand in Mirissa, waar we even tijd namen om bij te komen, te zwemmen en ons eens lekker te laten masseren.

Yala, Ella en Kandy
De volgende stop was in Tissa, vanwaar we met een jeep naar het Yala Natuurreservaat zijn geweest. We hebben er héél veel olifanten gezien, krokodillen, herten, vossen, wilde zwijnen en veel soorten vogels. Bovendien zijn in Tissa een paar heel mooie oude Dagoba’s [zoals hier de Budha Stupa’s heten]. Toen reed Tony ons naar Ella, waar hij ons verliet en wij een paar heerlijke wandeldagen hadden, met wéér een massage, gevolgd door de prachtige treinreis naar Kandy om de Tempel van de Tand te bezoeken en een dag te slenteren in de Botanische Tuinen en als laatste het busje naar Trinco te nemen, waar we de rest van de maand weer heerlijk vaak gingen zwemmen bij Upuveli strand.

Shivaratre
Halverwege februari is het Shivaratre, de nacht van Shiva, hét grote feest van de Hindu, waarin mensen de hele nacht bidden en Shiva en zijn gezin in de vorm van een beeld de Koniswar tempel verlaat om alle tempels en wijken in de stad te bezoeken. 5 dagen lang steeds een andere wijk, die door de mensen met lichtjes, guirlandes en bananenbomen versierd wordt en die uren staan te wachten tot hij langskomt. Shiva rijdt hier in een tent op een open wagen met ‘kerst’verlichting rond en in de stad lijkt het wel kermis. Wel gezellig, met al die drukte op straat.

Nog meer visite!
Marianne is eind februari weer vertrokken en haar plaats werd vrijwel direct voor een week ingenomen door Henriette en Jeen, gevolgd door onze buren Bep, Hans, Wil en Ton. Het was verschrikkelijk gezellig en het was vooral leuk om ze te laten zien waar wij zoal mee bezig zijn.

Even in Nederland.
En ja, toen gingen we zelf naar Colombo voor een VSO vergadering en om het vliegtuig te pakken voor een maand vakantie in eigen land. Ook Nederland was heerlijk, met een stralende voorjaarsweek om te beginnen en de vele bollen die al bloeiden. En ja, we vonden ook nog even tijd voor een lunch met Co & Corrie. Verder vooral veel afspraken met de [klein]kinderen. Logeren, etentjes, de stad in, langs het strand, kortom zeer geslaagd.

Inmiddels is het half april geweest en zijn we weer terug in Trinco om de draad voor de laatste 5 maanden weer op te pakken.
Het is heet hier en de temperatuur is nog stijgende, maar we houden het prima uit. Het is fijn de mensen die je kent weer te zien, vooral als ze enthousiast op je reageren.

Allemaal bedankt voor de reactie en Ria, wanneer ga je weer naar Bangladesh?

Veel leesplezier en ik wacht weer op jullie reacties!! Tot de volgende keer!!
Elly [en Mart]

• 24 April 2012 - 11:23

Corrie En Co:

leuk om weer van jullie te horen, en zelfs onze naam staat in jullie verslag. hier gaat alles goed, volgende week donderdag mijn laatste werk ochtend, ik ben er ook helemaal klaar mee. en dan 15 mei naar Nepal, heerlijk.. groetjes uit Holland.

• 24 April 2012 - 16:52

Giny:

O, wat heerlijk weer om jullie reisverslag te lezen.
    Mooie foto's ook.

Lieve groetjes Giny en de boys

• 25 April 2012 - 07:31

Jozef En Els.:

Hoi Elly en Mart,
    Pleun heeft op school haar 20e verjaardag gevierd en daar afscheid genomen na een periode van 11 jaar en gaat nu dagbesteding doen op het dagaktiviteitencentrum Visio Breda, naast de school, want ze heeft nu al zoveel "diploma's" (45)!
    We laten daar een vertrouwde plek achter en gaan zo lang mogenlijk proberen te genieten met haar van deze nieuwe werkomgeving en gelukkig is er de fijne logeergroep nog wel gebleven.
    Morgen gaan we thuis nog feesten voor haar verjaardag waar ze natuurlijk veel zin in heeft. Wij gaan zelf met z'n tweetjes nog 5 dagen naar Praag.
    We zullen daar nog wel verslag van doen.
    Vele groetjes van Jozef en Els. xxx

• 27 April 2012 - 09:35

Jeen:

hallo lui,ja mijn rug was gebroken,de lendewervel 1. Gelukkig mag vandaag het gips ( korset) er weer af.
    Nog bedankt voor jullie gastvrijheid! Heel veel liefs. Jeen

• 28 April 2012 - 09:48

Ria Schmitz:

Hallo Elly en Mart,
    Geweldig die verhalen, vakantie vieren in SriLanka klinkt ook fantastisch. Krijg er helemaal zin in.
    Wanneer ik weer naar Bangladesh ga?? Ik hoop in oktober, maar in ieder geval volgend jaar. Eerst hier weer het werk op de rails krijgen. ben op een ander dagcentrum gaan werken, weer een nieuwe uitdaging.
    Succes en werk ze daar.
    Gr Ria

• 02 Mei 2012 - 16:52

Grada Van Welzen:

Hallo Elly en Mart,
    Eindelijk weer eens een reactie van mij, ik was jullie blogadres kwijt ,dus al een tijdje niets meer gehoord, blij met je mailtje Elly.
    Zo kon ik lezen dat je rondjes Sri Lanka aan het doen bent, lijkt me heerlijk, ik zou er denk ik ook totaal geen problemen mee hebben. Hier gaat alles goed Luna onze kleindochter is nu 8 maanden en heeft haar eerste 2 tandjes onder zitten, ze kwijlt wat af, maar is het zonnetje in huis. Zelf tellen we de weken af dat we naar Amerika gaan, in sept. is het dan straks zover.
    We gaan zelfs een vlucht met een helikopter maken boven de Grand Canyon waar we dan een zonsopgang meemaken.
    Je hoort nog wel van me hoe dat is bevallen,cik kijk er nu nog als een berg tegenop.
    Succes verder daar en een dikke knuffel voor jullie beide. Grada.