GELUKT!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu GELUKT!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elly en Mart Berg - WaarBenJij.nu

GELUKT!!!

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elly en Mart

15 November 2015 | Nepal, Kathmandu

NEPAL 2015

Hallo allemaal,

Spannende maanden!
Het heeft even geduurd voor wij weer eens in jullie mailbox zitten om nieuws over onze actie te brengen.
Dat komt omdat wij, met smart, zaten te wachten op een bericht van 'Wilde Ganzen'.
En ja, we hebben goed nieuws!!! De bouw van de school voor Sathya Uddhyan in Nepal is door 'Wilde Ganzen' goedgekeurd! Rashmi Kafle kan haar school gaan bouwen!

Kijk eens op www.wildeganzen.nl voor meer informatie over deze stichting.
Rekeningnummer Wilde Ganzen NL53 INGB 00000 40 000

Wat er aan vooraf ging.
Het begon met de aardbeving in Nepal eind april dit jaar. Een week later, toen iedereen nauwelijks van de schrik bekomen was, volgde een 2de aardbeving. Daartussendoor tot en met heden zijn nog regelmatig naschokken te voelen. Al met al een vreselijke situatie voor de mensen van Nepal. En terwijl meer vreselijk nieuws in de kranten komt vergeten we langzaam de tragedie in Nepal.

Wij hebben alle mensen die we in Nepal kennen toen direct gemaild of gebeld om te vragen hoe het met ze ging. Gelukkig was er niemand omgekomen of gewond geraakt en de meesten waren niet dakloos geworden.

Het gehuurde gebouw van Sathya Uddhyan echter was zodanig beschadigd dat de kinderen er niet veilig meer in konden slapen. Jullie hebben de foto's gezien.

Dit horende begonnen wij spontaan een aktie 'Benefietdiners' om Rashmi aan geld te helpen om een nieuw onderkomen voor Sathya Uddhyan te bouwen.

Projectaanvraag bij Stichting 'Wilde Ganzen'.
Eind juli kreeg Mart het advies om een project in te dienen bij 'Wilde Ganzen'. Samen met Rashmi schreef hij een aanvraag voor de nieuwbouw van een school met hostel voor Sathya Uddhyan. Die werd begin september naar 'Wilde Ganzen' gestuurd.
Als een project voldoet aan de normen van 'Wilde Ganzen' kan de opbrengst van onze acties door hen met 50% verhoogd worden.
Bijna direct erna werd Mart uitgenodigd voor een gesprek .
Dat gesprek verliep positief en we ontvingen al snel een projectnummer.
Daarmee ging de aanvraag door naar de volgende ronde; een andere 'desk' binnen de 'Wilde Ganzen' organisatie, die het project inhoudelijk grondig bekijkt. Zij kwamen met een aantal aanvullende vragen, waarvan we de meeeste snel bevredigend konden beantwoorden. Op advies van 'Wilde Ganzen' hebben we het project vervolgens gesplitst in 2 delen. De school is deel 1 en het hostel is deel 2.

De school.
Voor de school hebben we nu met 'Wilde Ganzen' een samenwerkingsovereenkomst getekend.
Dat betekent, dat Perspectief 3000 de opbrengst van zijn aktie voor de school aan hen overmaakt. 'Wilde Ganzen' geeft daarop een premie van 50%.
Wij maakten onze opbrengst van €16.154,- direct aan hen over, waaraan zij een premie van €8.077,- zullen toevoegen. Daardoor komt het resultaat, dat naar Sathya Uddhyan overgemaakt wordt op €24.231,-.
Dit is genoeg voor de bouw van de school, plus een klein bedrag voor trainingen die we met Sathya Uddhyan gaan opzetten.
The school.
The 12th of November we signed an agreement with Foundation 'Wilde Ganzen'. This means that Perspective 3000 forwards the amount we raised with our drive to Foundation 'Wilde Ganzen' and they will add a premium of 50%. We installed our part of €16.154,- directly and they will add €8.077,- , which brings the total to €24.231,-, enough for Sathya Uddyan to built their school plus a small amount to start some training we intend to set up.

Het hostel.
In oktober begrepen we, dat 'Wilde Ganzen' in principe geen 'weeshuizen' meer steunt. We hebben uitgelegd dat het hier niet om een weeshuis gaat, maar om een hostel voor kinderen die, als ze in de thuissituatie blijven niet naar school gaan, maar met hun ouders vuil moeten ophalen of in de slechtste buurten over straat zwerven. Men wil nu de aanvraag voor het hostel in overweging nemen als we kunnen garanderen dat aan een aantal extra voorwaarden voor de huisvesting van de kinderen voldaan kan worden. We onderschrijven die voorwaarden, maar moeten nog uitzoeken of die allemaal uitvoerbaar zijn. Omdat wij reeds een bezoek aan Nepal gepland hadden, zegden we toe het ter plekke goed uit te gaan zoeken en i.s.m. Rashmi een tweede verzoek in te dienen voor het hostel.

Onze eerste dagen Nepal.
Op dit moment zijn wij net 3 dagen in Nepal en hebben ons eerste gesprek met Rashmi gehad. Hierin hebben we voornamelijk de samenwerkingsovereenkomst met 'Wilde Ganzen' en de rapportages die nodig zijn besproken.
We vielen met onze neus in de festiviteiten van 'Tihar', ('Lichtjesfeest') en het Nepalese nieuwjaar. Alles is dan de hele week gesloten en ook de kinderen zijn niet op school.
Rashmi gaat een vergadering met ons en haar bestuur plannen. Dan kunnen we in breder verband over de nieuwe opzet van het hostel praten/ brain-stormen.
Daarnaast willen we een aantal families van de kinderen thuis bezoeken. Dan zien we die kinderen in hun thuissituatie en krijgen we gelijk een goed beeld hoe zij daar leven.
We willen e.e.a. goed schetsen, ondersteund met foto's voor de nieuwe aanvraag.
Volgende week kunnen we dan naar de site voor de nieuwe school gaan kijken en naar de situatie waarin de kinderen momenteel al dan geen les krijgen.

Tihar, lichtjesfeest.
We logeren weer in 'Om's Guesthouse' in Patan. Tihar is vooral een familiefeest. Vrijdag was het de belangrijkste dag, de dag van het 'eren' van de broers. Dit is een hele ceremonie die wordt uitgevoerd door de zussen. Wij mochten aanwezig zijn bij de familie die 'Om's Guesthouse' beheert.
Er wordt aan de goden een lang leven voor de broers gevraagd. Dit wordt symbolisch gedaan met water, dat een bron die nooit opdroogt voorstelt, een walnoot, een noot die geen water opneemt en strobloemen die nooit verdrogen.
Vervolgens wordt het voorhoofd van de broers met stippen in 7 kleuren getooid. Op hun beurt doen de broers dit ook bij hun zus. Hiermee wordt ook respect aan elkaar getoond. Bij de tempels worden duizenden lichtjes gebrand.

Oliecrisis.
De grens tussen Nepal en India is al weer een paar weken gesloten. Dit betekent dat belangrijke goederen, zoals benzine, butagas en medicijnen, het land niet binnen kunnen komen.
Je merkt het aan de prijzen van taxi's, die al 2 tot 3 maal hoger geworden zijn. 1 liter benzine gaat nu van Nrps 104 naar Nrps 400 met een wachtrij bij de pomp van soms 3 dagen! Butagas is van 1400 Nrps voor een volle flesl naar 8-10.000 Nrps voor een halve fles gegaan.
Maar ook aan restaurants die gesloten zijn bij gebrek aan gas en aan winkels die sluiten omdat ze hun handelswaar niet meer binnen krijgen. En last but not least aan de retourvluchten, die omgeboekt worden via Delhi om daar een extra tankbeurt in te lassen.
Voor ons betekent het op dit moment dat we het meeste lopend doen.
Lopen naar Sathya Uddhyan in Bunghamati is een wandeling van 2½ uur heen en ook weer terug.
Lopen naar Thamel, waar we een pakje moeten afgeven en ophalen 1½ uur heen en 1½ terug.
Gelukkig kunnen we dat en lopen we graag.
Misschien hebben we geluk er rijden er nog wel wat bussen, en als we het echt te zwaar in de benen hebben nemen we toch maar een dure taxi.

Nou dat was het voor nu. Veel leesplezier

Elly en Mart

• 15 November 2015 - 14:21

Marianne Vreeburg:

Wat heerlijk dat de Wilde Ganzen meedoen. Jullie doen het toch wel heel erg goed hoor. Positief nieuws in deze waanzinnige wereld. Heel veel succes met alles en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    liefs en groeten van marianne

• 15 November 2015 - 17:46

Ankie:

Geweldig dat het gelukt is met de Wilde Ganzen en wat een mooi eindbedrag!!
    Succes met alle activiteiten in Nepal! Groetjes en xx, Ankie.

• 15 November 2015 - 19:02

Corrie En Co:

hallo Mart en Elly, ten eerste heel hartelijk dank dat jullie het pakje in souvenir guesthouse hebben afgegeven. We hebben ons niet gerealiseerd dat jullie het lopend zouden doen! nu zal Arjun het zilver ook naar souvenir brengen, dus we hopen voordat jullie weer naar huis gaan toch nog een keertje langs kunnen gaan om het zilver op te halen. Of hebben jullie het al?
    geniet voor zover mogelijk en Rashmi de groetjes van ons.
    liefs uit Enkhuizen.